欧米経済史

Numbering Code U-LAW00 34132 LJ43 Year/Term 2022 ・ First semester
Number of Credits 2 Course Type Lecture
Target Year Target Student
Language Japanese Day/Period Fri.2
Instructor name SAKADE TAKESHI (Graduate School of Economics Associate Professor)
Outline and Purpose of the Course 冷戦期の国際政治・軍事・経済の構造を、軍事産業基盤(航空宇宙産業)の産業史的視角から検証する。また、そうした視角の基礎としてレーニン『帝国主義』の諸概念を学ぶ。
Course Goals 米中覇権衝突を特徴とする現在の国際政治・軍事・経済について自分なりの視角を得ることができる。
Schedule and Contents (1)レーニン『帝国主義論』①
第1章 生産の集中化と独占の出現
第2章 銀行とその新しい役割
第3章 金融資本と金融寡占制
(2)レーニン『帝国主義論』②
第4章 資本輸出
第5章 世界の分割―独占団体相互間で
第6章 世界の分割―列強の間で
(3)レーニン『帝国主義論』③
第7章 資本主義の特殊な段階としての帝国主義
第8章 資本主義に見られる寄生と腐敗
第9章 帝国主義批判
第10章 帝国主義の歴史的位置
(4)見田石介「資本の一般理論と発展段階の理論の関係について」
(5)Introduction: Britain’s ‘new role’ between Europe and the US after 1945 (6)Part I. The Post-War British Aircraft Industry, 1943-1964
1. The origins of Anglo-American production collaboration in the first jet-age (1943-56)
(7)2. Sandy’s Defence White Paper and the Rationalisation of the British Aircraft Industry, 1957-60
(8)3. BOAC’s Financial Crisis and the End of the "Fly British" Policy, 1963-66
(9)Part II. The British Dilemma. 1964-1969
4. The Cancellation of Britain’s Top Projects, 1963-65
(10)5. The Politics Behind the Plowden Doctrine: European and American Alternatives for the British Aircraft Industry
(11)6. The "European Technological Community" and the Anglo-German MRCA project, 1966-69
(12)Part III. European cooperative airliner projects and Anglo-American Industrial Collaboration, 1968-1982
7. The second jet age and the bankruptcy of Rolls-Royce, 1967-71

(13)8. Trapped in a Loveless Marriage: The Anglo-French Concorde crisis of 1974
(14)9. Playing a Double Game: The British aircraft industry in the third jet ageConclusion
(15)フィードバック
PAGE TOP