欧米経済史
Numbering Code | U-LAW00 34132 LJ43 | Year/Term | 2022 ・ First semester |
---|---|---|---|
Number of Credits | 2 | Course Type | Lecture |
Target Year | Target Student | ||
Language | Japanese | Day/Period | Fri.2 |
Instructor name | SAKADE TAKESHI (Graduate School of Economics Associate Professor) | ||
Outline and Purpose of the Course | 冷戦期の国際政治・軍事・経済の構造を、軍事産業基盤(航空宇宙産業)の産業史的視角から検証する。また、そうした視角の基礎としてレーニン『帝国主義』の諸概念を学ぶ。 | ||
Course Goals | 米中覇権衝突を特徴とする現在の国際政治・軍事・経済について自分なりの視角を得ることができる。 | ||
Schedule and Contents |
(1)レーニン『帝国主義論』① 第1章 生産の集中化と独占の出現 第2章 銀行とその新しい役割 第3章 金融資本と金融寡占制 (2)レーニン『帝国主義論』② 第4章 資本輸出 第5章 世界の分割―独占団体相互間で 第6章 世界の分割―列強の間で (3)レーニン『帝国主義論』③ 第7章 資本主義の特殊な段階としての帝国主義 第8章 資本主義に見られる寄生と腐敗 第9章 帝国主義批判 第10章 帝国主義の歴史的位置 (4)見田石介「資本の一般理論と発展段階の理論の関係について」 (5)Introduction: Britain’s ‘new role’ between Europe and the US after 1945 (6)Part I. The Post-War British Aircraft Industry, 1943-1964 1. The origins of Anglo-American production collaboration in the first jet-age (1943-56) (7)2. Sandy’s Defence White Paper and the Rationalisation of the British Aircraft Industry, 1957-60 (8)3. BOAC’s Financial Crisis and the End of the "Fly British" Policy, 1963-66 (9)Part II. The British Dilemma. 1964-1969 4. The Cancellation of Britain’s Top Projects, 1963-65 (10)5. The Politics Behind the Plowden Doctrine: European and American Alternatives for the British Aircraft Industry (11)6. The "European Technological Community" and the Anglo-German MRCA project, 1966-69 (12)Part III. European cooperative airliner projects and Anglo-American Industrial Collaboration, 1968-1982 7. The second jet age and the bankruptcy of Rolls-Royce, 1967-71 (13)8. Trapped in a Loveless Marriage: The Anglo-French Concorde crisis of 1974 (14)9. Playing a Double Game: The British aircraft industry in the third jet ageConclusion (15)フィードバック |