Japanese Language & Culture
Numbering Code | U-LAS54 10007 SJ47 | Year/Term | 2022 ・ Second semester | |
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Number of Credits | 2 | Course Type | Seminar | |
Target Year | All students | Target Student | For all majors | |
Language | Japanese and English | Day/Period | Tue.2 | |
Instructor name |
KAWAI JUNKO (Institute for Liberal Arts and Sciences Professor) AKUZAWA KOYO (Institute for Liberal Arts and Sciences Senior Lecturer) NISHIJIMA KAORU (Center for the Promotion of Interdisciplinary Education and Research Program-Specific Assistant Professor) |
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Outline and Purpose of the Course |
本授業では、まず講義で日本語や日本文化の特徴、およびその様々な検討方法を学ぶ。その際、日本文化を広義に定義し、その範囲に日本社会の状況、社会問題をも含んで講義を進めていく。 そして、日本語、日本文化、日本の社会状況を紹介する経験とその準備を通して、日本人学生と留学生が共に、日本語、日本文化、社会状況ならびに自分自身が身につけてきた言語や文化、そして自分自身が育ってきた社会の特徴を再発見することを目指す。そして、その過程を通じて、グローバルな視野に立った物の見方・考え方を養うことを目的とする。 In this class, both Japanese and international students will be introduced to and exchange views on Japanese language and cultures. We define culture broadly in this class to include social conditions and problems in Japanese society. Learning about Japanese culture together will allow students of all backgrounds to rediscover their own cultures and develop new perspectives regarding languages, cultures and social conditions in today’s global contexts. |
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Course Goals |
・日本語、日本文化、日本の社会状況ならびに自分自身が身につけてきた言語、文化を捉える多様な視点を学ぶこと。 ・日本語、日本文化、日本の社会状況を紹介し、異なる文化的背景を持つ学生間で議論を行うことによってグローバルな視野に立った物の見方・考え方を身につけること。 ・母語とは異なる言語による、より効果的なプレゼンテーション及びディスカッションの技法を習得すること。 ・To gain understanding of diverse viewpoints and develop various perspectives on Japanese language and cultures including social conditions and issues as well as on international students’ cultures ・To be able to introduce various aspects of Japanese language, cultures including social conditions and issues through presentations ・To learn presentation method and how to actively join discussions |
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Schedule and Contents |
多様な文化を有する人たちとの交流の中で、自国文化や社会的状況を多面的に理解し紹介できることが要請される場面は多い。日本人であっても日本語や日本文化について深い理解をもって解説するためには、言語・文化に意識的に向き合わなければならない。本授業は、日本語や日本文化を意識的に捉え、深い理解に立って他者と見方や考え方を共有できるようなることを目的に、講義を中心としながら、演習・討議を交えて進めていく。 第1回(1) オリエンテーション <担当:河合、阿久澤、未定> [第1回(2) -第7回 -日本語の特徴と日本語教育方法-] 前半全体の内容 講義:日本語の特徴と日本語教育方法の基礎についての講義を行う。 演習:複数グループ(留学生+日本人)に分かれて、直接法で(ゼロ初級対象の)模擬授業を行う。模擬授業を実際に受ける。模擬授業にコメントをする。 第1回(2) <阿久澤> 講義:導入 第2回 <阿久澤> 講義:日本語の基本的特徴 演習:ディスカッション 及び プレゼンテーションの準備(1) 第3回 <阿久澤> 講義:日本語教育方法の基礎 演習:ディスカッション 及び プレゼンテーションの準備(2) 第4回 <阿久澤> 講義:日本語教育方法変遷の歴史 演習:ディスカッション 及び プレゼンテーションの準備(3) 第5回,第6回 <阿久澤> 演習:リハーサル&プレゼンテーション(模擬授業)に向けたフィードバック 第7回 <阿久澤、河合、未定> プレゼンテーション [第8回-第14回 -日本文化・日本社会の特徴― ] 第8回 <河合、未定> 講義:文化の定義と比較の方法 第9回 <河合、未定> 講義:日本文化、日本社会の特徴の検討(1) 演習:ディスカッション 及び プレゼンテーションの準備(1) 第10回 <河合、未定> 講義:日本文化、日本社会の特徴の検討(2) 演習:ディスカッション 及び プレゼンテーションの準備(2) 第11回 <河合、未定> 講義:日本文化、日本社会の特徴の検討(3) 演習:ディスカッション 及び プレゼンテーションの準備(3) 第12回,第13回<河合、未定> リハーサル&プレゼンテーションに向けたフィードバック 第14回 <河合、未定、阿久澤> プレゼンテーション (日英選択可) 第15回 <河合、阿久澤、未定> フィードバック When people from different cultural backgrounds meet, it offers an opportunity not only to exchange views, but also to introduce and reflect on aspects of one’s own culture and society. Consciously learning about a culture and discussing it with others leads to deeper understanding and a better ability to explain elements of that culture. In this way, this course is beneficial for both international and Japanese students. The class consists of lectures and seminars as well as discussions and student presentations. We will examine Japanese language and culture from a variety of angles and share views among classmates from various cultural and social backgrounds 1(1) Guidance [Kawai, Akuzawa, TBA] Part I: Overview of lectures 1(2)-7 Lectures: Characteristics of Japanese language and language teaching Seminars:Working in groups composed of international and Japanese students, students develop their own language class using the direct teaching method. They will also experience and comment on the classes developed by classmates. 1(2) [Akuzawa] Introduction 2 [Akuzawa] Lecture: Basic aspects of Japanese Seminar: Discussion and preparing for your presentation (1) 3 [Akuzawa] Lecture: Basics of Japanese teaching methods Seminar: Discussion and preparing for your presentation (2) 4 [Akuzawa] Lecture: History on the development of Japanese teaching methods Seminar: Discussion and preparing for your presentation (3) 5, 6 [Akuzawa] Seminar: Presentation rehearsal and feedback 7 [Akuzawa, Kawai, TBA] Final Presentation Part I: Lectures 8-15 Social scientific approach toward Japanese culture and society in the global context 8 [Kawai, TBA] Lecture: Definitions of "culture" and comparative studies 9 [Kawai, TBA] Lecture: Characteristics of Japanese culture and society (1) Seminar: Discussion and preparing for your presentation (1) 10 [Kawai, TBA] Lecture: Characteristics of Japanese culture and society (2) Seminar: Discussion and preparing for your presentation (2) 11 [Kawai, TBA] Lecture: Characteristics of Japanese culture and society (3) Seminar: Discussion and preparing for your presentation (3) 12,13 [Kawai, TBA] Seminar: Presentation rehearsal and feedback 14 [Kawai, TBA, Akuzawa] Presentation for Part II: Either in Japanese or English [Kawai, Nishijima, Akuzawa] Feedback |
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Evaluation Methods and Policy |
積極的参加態度(30%)、「レポート・発表準備課題、プレゼンテーション」(70%)で評価する。 配点の割合の詳細は講義において示す。 Participation(30%), "Reports, assignments, and presentations"(70%). Details will be announced in class. |
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Course Requirements |
・受講生に日本語初級者が含まれる場合は、主に英語で授業を行います。 ・ただし、日本語が母語でない人は、授業の円滑な理解のために初級II以上※の日本語能力を有していることが望ましいです。PPTスライドは日本語のみ、日英併記の場合があります。 ※日本語能力試験N5、CEFR A1レベルをクリアしていること。 ・If there are beginner-level Japanese students among the participants, the class will be conducted mainly in English. ・However, if Japanese is not your first language,for smooth understanding of the class, it is desirable for students to have Japanese language skills of Elementary II or higher*. PPT slides may be written in Japanese only, or in both Japanese and English. *Have mastered JLPT N5, CEFR A1 level or higher. |
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Study outside of Class (preparation and review) |
プレゼンテーションの準備として、段階を追って随時レポート・課題が出される。各自、積極的に準備を行うことが求められる。 To prepare for presentation(s), you will be asked to submit several assignments and short reports step by step. Your active participation is expected. |
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Textbooks | Textbooks/References |
プリントを配布する Handouts |
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References, etc. |
Readings for each week will be handed out in class. The following books will be our basic guides throughout the course. Part I ・中根千枝. 1967.『タテ社会の人間関係』講談社現代新書 [Nakane Chie, "Japanese Society" 1972 (Center for Japanese Studies, UC Berkeley) ISBN-13: 978-0520021549] Part II 荒川洋平(2009)『日本語という外国語』講談社現代新書 [Arakawa, Yohei. 2009. Nihongo-toiu-Gaikokugo (Japanese as a Foreign Language). Kodansha.] 大関浩美(2010)『日本語を教えるための第二言語習得論入門』くろしお出版 [Oozeki, Hiromi. 2010. Nihongo-o Oshieru-tame-no Daini-gengo-syuutokuron Nyuumon. (Introduction to Second Language Acquisition Theory for Teaching Japanese). Kurosio.] 森篤嗣(編著)(2019)『超基礎 日本語教育』くろしお出版 [Mori, Atsushi, eds., (Choo-kiso Nihongo-Kyooiku (Super Basic of Teaching Japanese). Kurosio.] |