Advanced Japanese(Academic Reading IB)

Numbering Code U-LAS29 20046 SJ48 Year/Term 2022 ・ Second semester
Number of Credits 2 Course Type Seminar (Foreign language)
Target Year All students Target Student International students
Language Japanese Day/Period Fri.5
Instructor name KAWAI JUNKO (Institute for Liberal Arts and Sciences Professor)
Outline and Purpose of the Course 社会問題を扱った一般向け文献や専門分野の入門書など、学術的要素を含みつつ比較的読みやすい多様な分野の文献を読み、筆者の主張とそれを支える根拠を読み取る。その読み取った内容について、自分の見解を誤りなく論理的に述べる練習を行い、文章としてまとめる。

The purpose of this class is to read and comprehend introctory books and aricles of academic fields. Students will also develop skills to describe and summarize the contents of the reading in a logical manner.
Course Goals 次のことができるようになることを目指す。
(1)専門の学習・研究に役立つ日本語応用力を向上させる。
(2)不自由なく大学の講義が理解でき、学術的な文章の読み書きや議論ができる。
(3)文法的な誤りが少なく、場面に応じた言い回しやことばの使い分けができる。
(4)本講義と日本語上級(文献講読IA)を併せて、JLPT N1/ CEFR C1~C2 レベルに相当するレベルを達成する。

(1) To be able to apply the Japanese skills you have acquired to your studies in your own major or field of research.
(2) To be able to comprehend university lectures, read and write academic text, and participate in academic discussions with ease.
(3) To be able to communicate with few grammatical errors, and to be able to distinguish and use expressions according to different situations.
(4) To be able to carry out natural conversation.
(5)To attain a level of proficiency equivalent to the JLPT N1 or CEFR C1-C2 levels upon completion of Advanced Japanese(Reading IA) and Advanced Japanese(Reading IB).
Schedule and Contents 第1回 オリエンテーション、目標を設定する
[第2回~第7回 一般向けの文献(新書等)を読む、ブック・トークで報告する、アウトラインを書く]
第2回~第3回 思想、芸術、文学、言語学
第4回~第5回 歴史学、考古学、博物館学、文化人類学、民俗学、社会学
第6回~第7回 その他の分野:科学技術系分野など

[第8回~第13回 専門分野の入門書を読む、ブック・トークで報告する、アウトラインを書く]
第8回~第9回 思想、芸術、文学、言語学
第10回~第11回 歴史学、考古学、博物館学、文化人類学、民俗学、社会学
第12回~第13回 その他の分野:科学技術系分野など
第14回 全体をふりかえる
第15回 フィードバック

[1] Introduction to the course

[2]-[7] Reading texts from general books, writing summary, oral reports and discussions
[2] and [3]: Philosophy, Art, Literature, Linguistics, and related fields
[4] and [5]: History, Archaeology, Museology, Cultural Anthropology, Folklore, Sociology and related fields
[6] and [7]: Other fields including Science and Technology

[8]-[13] Reading introductory books of specific fields, writing summary, oral reports and discussions
[8] and [9]: Philosophy, Art, Literature, Linguistics, and related fields
[10] and [11]: History, Archaeology, Museology, Cultural Anthropology, Folklore, Sociology and related fields
[12] and [13]: Other fields including Science and Technology

[14] Term review
[15] Feedback
Evaluation Methods and Policy (1)授業で書いた論述課題、最終レポートの評価(70%)と参加態度(30%)による。
(2)成績評価基準の詳細については、授業中に指示する。
(3)5回以上の欠席者は評価の対象としない。
(1) The student’s final grade will be based on both in-class participation (30%), and the writing assignments they will write during class and the final report (70%).
(2) Details of the grading method and evaluation criteria will be provided in class.
(3) Students who are absent from 5 or more class sessions will not be evaluated.
Course Requirements Kyoto University International Undergraduate Program生専用科目

「全学共通科目履修の手引き」を参照。

Refer to the Handbook of Liberal Arts and Sciences Courses.
Study outside of Class (preparation and review) 毎回の授業で学んだ内容を復習すること。

Students are required to practice and review the material they have studied in class.
Textbooks Textbooks/References プリントを配布する。 Handouts will be provided in class.
受講生の関心に合わせ、文献を選定する。

References, etc. 岩波ブックレットシリーズ、日本経済新聞社「これからの日本の論点」各年版、
NHK出版「学びのきほんシリーズ」などを講読文献選択のガイドとする。
PAGE TOP