Advanced Japanese (Academic Writing)

Numbering Code U-LAS29 20020 SJ48 Year/Term 2022 ・ Second semester
Number of Credits 2 Course Type Seminar (Foreign language)
Target Year All students Target Student International students
Language Japanese Day/Period Tue.1
Instructor name KAWAI JUNKO (Institute for Liberal Arts and Sciences Professor)
Outline and Purpose of the Course 本講義は、学術的な論文・レポートを執筆するために必要な能力を身につけることを目的とする。導入、問題提起、論拠提示、結論提示、展望提示などといった学術論文の各部分で用いられる日本語表現の使い方を学ぶ。また、一つのテーマについてアウトライン作成から序論、本論、結びまでの実践練習を行う。その際、推敲を行うことを重視し、読み手を意識した説得力のある文章を書く力を習得する。

The purpose of this class is for students to acquire advanced Japanese language skills necessary for writing academic papers. Students will learn expressions used in each section of an academic paper, beginning with the introduction, outlining the research problem, supporting arguments with data, stating conclusions, and describing outlooks for future research. Students will receive practical lessons at every stage of the writing process, including creating an outline, introduction, main body, and conclusion. In addition, students will be asked to proofread their writing, and through this exercise they will acquire the skills necessary to write convincing papers.

Course Goals 専門の学習・研究に役立つ日本語応用力を向上させる。
・不自由なく大学の講義が理解でき、学術的な文章の読み書きや議論ができる。
・文法的な誤りが少なく、場面に応じた言い回しやことばの使い分けができる。

・To be able to apply the Japanese skills you have acquired to your studies in your own major or field of research.
・To be able to comprehend university lectures, read and write academic text, and participate in academic discussions with ease.
・To be able to communicate with few grammatical errors, and to be able to distinguish and use expressions according to different situations.
Schedule and Contents 各回の計画は以下の通りである。
第1回 ガイダンス
第2回 論文・レポート作成の基礎(1)学術的文章の特徴
第3回 論文・レポート作成の基礎(2)多様なジャンルの論文に触れる
第4~6回    
    課題1:序論
    モデルを使った練習、準備、執筆、推敲
第7~9回    
    課題2:本論
    モデルを使った練習、準備、執筆、推敲
第10~12回 
    課題3:結び
    モデルを使った練習、準備、執筆、推敲
第13回 資料編の作成
第14回 要旨の作成
第15回 フィードバック

The course schedule is as follows.
Session 1 Orientation
Session 2 Basics of academic writing (1), Characteristics of an academic paper
Session 3 Basics of academic writing (2), Various types of academic papers
Sessions 4-6
     Task 1: Introduction
     Model practice, preparation, writing, proofreading
Sessions 7-9
     Task 2: Main part of the thesis 
     Model practice, preparation, writing, proofreading
Sessions 10-12
     Task 3: Conclusion
     Model practice, preparation, writing, proofreading
Session 13 Preparing an appendix
Session 14 Writing abstracts
Session 15 Feedback
Evaluation Methods and Policy ・「参加態度」30%、と「課題(400字~1200字の文章を三回)」70%で評価する。
・成績評価基準の更なる詳細については、授業中に指示する。
・5回以上の欠席者は評価の対象としない。

・The student’s final grade will be based on 1) in-class participation (30%), and 2) three writing assignments (400-1200 characters each) (70%).
・Details of the grading method and evaluation criteria will be provided in class.
・Students who are absent from 5 or more class sessions will not be evaluated.
Course Requirements 「全学共通科目履修の手引き」を参照。
Refer to the Handbook of Liberal Arts and Sciences Courses.
Study outside of Class (preparation and review) 原稿の作成などの課題をこなすことが求められる。
Students will be required to prepare their paper in stages as homework.
Textbooks Textbooks/References 大学生と留学生のための論文ワークブック, 浜田麻里, (くろしお出版), ISBN:4874241271
References, etc. 論文作成のための文章力向上プログラム-アカデミック・ライティングの核心をつかむ-, 村岡貴子・因京子・仁科喜久子, (大阪大学出版会), ISBN:4872594169
PAGE TOP