Intermediate Japanese IA (Integrated Course)

Numbering Code G-LAS02 80034 SJ48 Year/Term 2022 ・ First semester
Number of Credits 2 Course Type Seminar (Foreign language)
Target Year Graduate students Target Student International students
Language Japanese Day/Period Fri.4
Instructor name NANBA HISAKO (Part-time Lecturer)
Outline and Purpose of the Course ・ このクラスは、初級を終えた学習者を対象に設計されている。

・ 中級Ⅰレベルの文法を理解し、読む・書く・話す・聞くの4技能についての総合
 的な日本語力の獲得を目指す、前半。

・ 同じテキストを使用するが、前期と後期で異なる内容を扱う。

・This class is designed for students who have completed Elementary Japanese.
・The purpose of this course is to understand Intermediate I level Japanese vocabulary and grammar, and to develop fundamental skills in the areas of reading, writing, listening, and speaking.
・We use same textbook in both semester, but contents are different.


Course Goals ・ 中級Ⅰ前半の語彙や文型を習得する。

・ 大学生活に役立つ、このレベルでの日本語力を身につける。


・Expand your vocabulary, and learn the first half of Intermediate I level Japanese sentence patterns.
・To be able to use lower-intermediate level Japanese effectively for campus
activities, in all four areas of reading, writing, litening, and speaking.
Schedule and Contents ・今学期は1課~6課を中心に扱う。
・2週で1課ずつ進む。
・各回、目標に沿って、各技能の練習を行う。
・授業計画は以下の通りである。

第1・2回      ガイダンス 
          1課 (聞・話)お願いをする 
              (読・書)情報を探しながら読む

第3・4回      2課  ことばの意味を聞く
              例と意見を探しながら読む

第5・6回      3課  事情を説明してあやまる 
           グラフから文章の内容を想像する
第7回           これまでの復習

第8・9回      4課  伝言を頼む、受ける
           気持ちの変化を考えながら読む

第10・11回     5課  道をたずねる
             理由を考えながら読む

第12・13回     6課  許可を申し出る
             「こそあど」の内容を考えながら読む 
     
第14回        これまでの復習

試験期間       期末試験

第15回        フィードバック

・This semester we will cover Lesson1~6.
・We take two classes for every Lesson.
・Students will practice their skills in the areas of reading, writing, listening, and speaking during each class.
・The course schedule is as follows.

Week 1,2 Guidance
L.1 (L.& S.)to request something
(R.& W.)to read looking for some information

Week 3,4 L.2 to ask the meaning of something
to read looking for some examples and opinions

Week 5,6 L.3 to apologize explaining the reason
to read guessing the contents of the text through a graph

Week 7 Review

Week 8,9 L.4 to leave/receive a message
to read following the change of his mind

Week 10,11 L.5 to ask/give directions
to read considering the reason


Week 12,13 L.6 to ask for permission.
about conjunction

Week 14 Review

Exam.Week Final Exam

Week 15 Feedback
Evaluation Methods and Policy ・出席と授業参加度40% 期末試験60% によって評価する。
・成績評価基準の詳細については、授業中に指示する。

・The student's final grade will be based on attendance and class participation(40%), and final exam.(60%).
・Details of the grading method and evaluation criteria will be provided in class.
Course Requirements (1)初回の授業からすべて参加すること。
(2)履修登録前に日本語・日本文化教育センターの日本語プレースメントテストを 受けること。プレースメントテストの日時は、国際高等教育院日本語教育HPを参照すること。
(1) Be sure to attend all the classes from day one.
(2) Applicants need to take a placement test before completing class registration. Please check the website of the Institute for Liberal Arts and Sciences (ILAS) for the test schedule.
Study outside of Class (preparation and review) ・各課の語彙を予習してくること。
・また、初級の復習をしておくこと。
・毎回の復習をすること。
Students must study the vocabulary for each lesson before coming to class.
Over the course of the semester, students who are found to have weaknesses in elementary level Japanese are to review the necessary points on their own.
Students must review.
Textbooks Textbooks/References みんなの日本語中級Ⅰ 本冊, スリーエーネットワーク, (スリーエーネットワーク), ISBN:978-4-88319-468-1
References, etc. みんなの日本語中級Ⅰ 翻訳・文法解説, スリーエーネットワーク, (スリーエーネットワーク), 各国語版があります。自分のわかる言語のものを選んでください。
PAGE TOP