Advanced Japanese (Academic Writing)

Numbering Code U-LAS29 20020 SJ48 Year/Term 2022 ・ First semester
Number of Credits 2 Course Type Seminar (Foreign language)
Target Year All students Target Student International students
Language Japanese Day/Period Mon.2
Instructor name SHIMOHASHI MIWA (Part-time Lecturer)
Outline and Purpose of the Course 本講義は、学術的な論文・レポートを執筆するために必要な能力を身につけることを目的とする。導入、問題提起、論拠提示、結論提示、展望提示などといった学術論文の各部分で用いられる日本語表現の使い方を学ぶ。また、一つのテーマについてアウトライン作成から序論、本論、結びまでの実践練習を行う。その際、推敲を行うことを重視し、読み手を意識した説得力のある文章を書く力を習得する。

The purpose of this class is for students to acquire advanced Japanese language skills necessary for writing academic papers. Students will learn expressions used in each section of an academic paper, beginning with the introduction, outlining the research problem, supporting arguments with data, stating conclusions, and describing outlooks for future research. Students will receive practical lessons at every stage of the writing process, including creating an outline, introduction, main body, and conclusion. In addition, students will be asked to proofread their writing, and through this exercise they will acquire the skills necessary to write convincing papers.

Course Goals ・専門の学習・研究に役立つ日本語応用力を向上させ、大学の講義等が理解できるようになる。
・学術的な文章の読み書きや議論ができるようになる。
・文法的な誤りを少なくし、学術的な文章にふさわしいことばの使い方ができるようになる。

・To be able to apply the Japanese skills you have acquired to your studies in your own major or field of research, in addition to that, to be able to comprehend university lectures.
・To be able to read and write academic text, and participate in academic discussions.
・To be able to write with few grammatical errors, and you will be able to use suitable phrases and words according to academic writing.
Schedule and Contents 各回の計画は以下の通りである。
第1週 ガイダンス
第2週 論文・レポート作成の基礎(1)学術的文章の特徴
第3週 論文・レポート作成の基礎(2)多様なジャンルの論文に触れる
第4~6週  
    課題1:序論
    モデルを使った練習、準備、執筆、推敲
第7~10週
    課題2:本論
    モデルを使った練習、準備、執筆、推敲
第11週~13週
    課題3:結び
    モデルを使った練習、準備、執筆、推敲
第14週  資料編の作成・要旨の作成
第16週  フィードバック

The course schedule is as follows.
Week 1 Orientation
Week 2 Basics of academic writing (1), Characteristics of an academic paper
Week 3 Basics of academic writing (2), Various types of academic papers
Weeks 4-6
    Task 1: Introduction
    Model practice, preparation, writing, proofreading
Weeks 7-10
    Task 2: Main part of the thesis
    Model practice, preparation, writing, proofreading
Weeks 11-13
    Task 3: Conclusion
    Model practice, preparation, writing, proofreading
Week 14 Preparing an appendix, Writing abstracts
Week 16 Feedback
Evaluation Methods and Policy ・「参加態度」30%、と「課題(400字~1200字の文章を三回)」70%で評価する。
・成績評価基準の更なる詳細については、授業中に指示する。
・5回以上の欠席者は評価の対象としない。

・The student’s final grade will be based on 1) in-class participation (30%), and 2) three writing assignments (400-1200 characters each) (70%).
・Details of the grading method and evaluation criteria will be provided in class.
・Students who are absent from 5 or more class sessions will not be evaluated.
Course Requirements 「全学共通科目履修の手引き」を参照。
Refer to the Handbook of Liberal Arts and Sciences Courses.
Study outside of Class (preparation and review) 原稿の作成などの課題を進めることが求められる。
Students will be required to prepare their papers in stages as homework.
Textbooks Textbooks/References 大学生と留学生のための論文ワークブック , 浜田麻里, (くろしお出版), ISBN:4874241271
PAGE TOP