Intermediate Japanese IIA (Integrated Course)

Numbering Code G-LAS02 80036 SJ48 Year/Term 2022 ・ First semester
Number of Credits 2 Course Type Seminar (Foreign language)
Target Year Graduate students Target Student International students
Language Japanese Day/Period Thu.3
Instructor name AKUZAWA KOYO (Institute for Liberal Arts and Sciences Senior Lecturer)
Outline and Purpose of the Course 日本語中級講座ⅡAは「話す・聞く・読む・書く」の四技能を総合的に向上させながら、中級後半から上級へとつながる日本語能力を養うことを目的としたものである。テキストに沿って文法・表現、読解、聴解・会話を学習していく。

The purpose of this course is to understand Intermediate Ⅱ level Japanese grammar, and to develop fundamental skills in the areas of speaking, listening, reading, and writing.
Course Goals 本コースの到達目標は以下の通りである。
1. 新聞記事、随筆などの様々なジャンルの文章が理解できる読解力の習得
2. 日常生活におけるコミュニケーションはもとより、発表やディスカッションのできる日本語の会話力及び聴解力の習得

Course goals are as follows.
1. To develop reading comprehension abilities sufficient for understanding various written materials such as newspaper articles and essays.
2. To acquire speaking and listening abilities necessary for presentations and discussions as well as daily communication.
Schedule and Contents ・テキストの13課から18課を中心に学習する。
・授業計画は以下の通りである。

第1週 ガイダンス、13課 読解:随筆(ずいひつ)を読む、文法・表現
第2週 13課 会話・聴解:エピソードを話す、会話を続ける
第3週 14課 読解:解説文を読む、文法・表現
第4週 14課 会話・聴解:話を促す、共感する、感想を言う
第5週 15課 読解:説明文を読む、文法・表現
第6週 15課 聴解・会話:褒(ほ)める・謙遜(けんそん)する、話をつなぐ・切り上げる
第7週 13~15課 復習、中間テスト
第8週 16課 読解:新聞記事を読む、文法・表現
第9週 16課 聴解・会話:経験を話す
第10週 17課 読解:解説文を読む、文法・表現
第11週 17課 聴解・会話:相手に応じたスタイルの使い分け
第12週 18課 読解:小説を読む、文法・表現
第13週 18課 聴解・会話:謝罪(しゃざい)・苦情(くじょう)・言い返し
第14週 16~18課 復習
期末テスト
第16週 フィードバック

学習順序、授業内容は受講者の理解の状況に応じて変更される可能性がある。


This class covers lessons 13 to 18.
The course schedule is as follows:

Week 1   Guidance, L13: Reading essays and learning related grammatical expressions
Week 2   L13: Speaking about and listening to episodes, learning how to continue a conversation
Week 3   L14: Reading commentaries and learning related grammatical expressions
Week 4   L14: Eliciting responses and enhancing a conversation, expressing impressions
Week 5   L15: Reading explanatory information and learning related grammatical expressions
Week 6   L15: Praising and being humble, linking or ending conversations
Week 7   Review L13 -15, mid-term exam
Week 8   L16: Reading newspaper articles and learning related grammatical expressions
Week 9   L16: Explaining personal experiences
Week 10   L17: Reading explanatory texts and learning related grammatical expressions
Week 11   L17: Adjusting one’s style of speech based on who is in the conversation
Week 12   L18: Reading novels and learning related grammatical expressions
Week 13   L18: Making apologies, retorts and complaints
Week 14   Review L16-18
Final Exam
Week 16   Feedback

The schedule may change depending on students' abilities.
Evaluation Methods and Policy ・成績は、参加度(10%)、宿題(30%)、ミニクイズ(20%)、中間・期末テスト(40%)に基づいて出す。
・The student's final grade will be based on 1) in-class participation/attitude (10%),2) assignments (30%), 3) mini-quizzes (20%) and 4) midterm and final exams (40%),
Course Requirements ・初回の授業からすべて参加すること。
・履修登録前に日本語・日本文化教育センターの日本語プレースメントテストを受けること。プレースメントテストの日時は、国際高等教育院日本語教育HPを参照すること。

・ Be sure to attend all the classes from day one.
・ Applicants need to take a placement test before completing class registration. Please check the website of the Institute for Liberal Arts and Sciences (ILAS) for the test schedule.
Study outside of Class (preparation and review) 『みんなの日本語中級Ⅱ』翻訳・文法解説 の各課の語彙(ごい)を予習し、文法についての解説を事前に読んでおくこと。

Students are expected to study the grammar and vocabulary in each lesson using “Minna no Nihongo Intermediate ⅡTranslation and Grammatical Notes” before coming to class.
Textbooks Textbooks/References みんなの日本語中級Ⅱ 本冊, スリーエーネットワーク編, (スリーエーネットワーク, 2012), ISBN:978-4-88319-590-9
References, etc. みんなの日本語中級Ⅱ 翻訳・文法解説, スリーエーネットワーク 編, (スリーエーネットワーク, 2012), ISBN:978-4-88319-614-2, 英語版、中国語版、韓国語版、ベトナム語版、ドイツ語版、フランス語版、スペイン語版のいずれか
PAGE TOP