Introduction to Advanced Future Studies - From the Philosophical Foundation of Natural Science to the Artistic Expansion of Psychology

Numbering Code G-LAS15 80007 SJ18 Year/Term 2022 ・ First semester
Number of Credits 2 Course Type Seminar
Target Year Graduate students Target Student For all majors
Language Japanese Day/Period Thu.4
Instructor name MURASE MASATOSHI (Yukawa Institute for Theoretical Physics Associate Professor)
Outline and Purpose of the Course 【大学院横断教育科目の概要】
 知識を学ぶことに、飽き飽きしたみなさん。学術の世界は、「仮説が事実をつくり、思考が現実をつくる」時代に入っていることに気づいていますか?私たちは、【問題発見-仮説提唱-検証作業サイクル】を回しながら、ヒッグズ粒子の発見、重力波の発見から、iPS細胞の発見、あるいは無意識世界の発見を行ってきました。創造性、アイディアこそ、未来世界を創り出す「人間力」なのです。この講義では、そうした学術創成にみなさんとともに挑みます。

1)問題発見:学習・創造的革新・進化にどんなメカニズムが働いているか?
 人間が失敗から学んで成功を遂げるメカニズム
 創造性を発揮して革新を引き起こすメカニズム
 生物の変異・選択・転移による進化メカニズム

       ↓

2)仮説提唱:共通メカニズムが働いているのではないか。
 政治やビジネスの世界であれ、生物の世界であれ、
 日常生活の世界であれ、基本的なメカニズムは同じ。

       ↓

3)検証作業:思考と実践の道具として活用できないか。
 理解した基本的メカニズムを駆使し、
 新たな現実(理論・実験・実践)を創り出すことに挑戦する。

【大学院横断教育科目の目的】
 グローバル化時代を迎え、現代社会は、科学・技術・環境・教育・医療・政治・経済といった多様なシステムと人間が複雑に絡み合う巨大な「生きた」システムと化しました。その恩恵として、私たち人類は、ミクロな素粒子の世界からマクロな宇宙の世界に至るまで、奇跡的な出来事を次々と成し遂げてきました。ところが、その一方で、一部のシステムの最適化・効率化を推進するあまり、全体システムが破綻しかねない脆弱性をはからずも生み出してしまうという予期せぬ事態に直面することになったのです。多くの場合、切迫した問題は多様なシステムの境界領域で発生します。そのために、個々のシステムを深く理解していても、問題が発生すること自体を予想することは不可能に近いと言えます。ここに異分野統合による新たな学問創造を目指す意義があります。しかも、こうした問題はあらゆる学問分野の境界領域で共通して発生しているのです。
 本講義の目的は、問題解決型思考から問題発見型思考へのパラダイム転換を体験的に学ぶことにあります。このようなパラダイム転換は、なぜ必要なのでしょうか?現実世界では問題解決型思考に基づいた解決策によって、皮肉にも新たな問題が次々と生み出されているのです。というのも、この現実世界が「創発原理」に従っているからなのです。私たちが目指すことは、現実世界に見られる「創発原理」を理解した上で、その原理を自らの思考の道具として活用することなのです。それによって、問題が発生する前に、思考によってこれから発生しそうな問題をあらかじめ予測することができれば、問題発生への「予防」的手段を講じることが可能になります。医療における「予防医学」、航空業界・建築工学における「過去の失敗からの学び」は、こうした観点を含んでいます。本講義では、これまでバラバラに探求されてきた諸問題を、問題発生という「創発過程」から統一的に捉え直すことによって、「普遍的な問題発見型思考」を体得することを目指します。

【Graduate School - Cross-sectional Education Subjects - Outline】
For those of you who have become bored with learning to acquire knowledge:
Have you noticed that the world of learning is currently at a point wherein hypotheses create facts, and ideas create reality? We continue to go through the “Problem Discovery - Hypothesis Proposal - Verification Operations” cycle, which has led to the discovery of the Higgs boson, gravitational waves, and iPS cells, as well as other discoveries pertaining to the unconscious world. Creativity and thought make up our “human ability,” which is what brings about the world of the future. In this lecture, we will be working together and looking into how to facilitate this kind of learning.

(1) Problem Discovery: What kinds of mechanisms are at work in learning, creative innovation, and evolution?
-Mechanisms where people learn from failure, and then later succeed
-Mechanisms that exhibit creativity and bring about innovation
-Mechanisms involving evolution due to biological variation, selection, and transition

       ↓

(2) Hypothesis Proposal: Are common mechanisms at work?
Be it in the world of politics and business, biology, or in our everyday lives, the basic mechanisms at work remain the same.

       ↓

(3) Verification Operations: Could it be utilized as a tool for thought and/or implementation?
Making commanding use of already-understood basic mechanisms, and striving to create a new reality (theory, experimentation, implementation).

【Graduate School - Cross-sectional Education Subjects - Goals】
In line with the age of globalization, modern society has transformed into a “living” system wherein humans are complexly interconnected through various systems such as science, technology, the environment, education, medical care, politics, and economics. One positive development from this is our accomplishment of one miraculous event after another as human beings, transitioning from a micro-world of particles to a macro-universe. On the other hand, despite the optimization and efficiency for certain parts of this system being advanced, we are also confronted with unforeseen circumstances resulting in vulnerabilities that could collapse the entire system. In many cases, alarming problems occur in various system boundary regions. Given this, it may be said that, even if individual systems are profoundly understood, it would be virtually impossible to predict the occurrence of such problems themselves. This is in line with the class objective of developing a new style of learning that integrates various fields. Moreover, such problems commonly occur in boundary regions for all kinds of academic fields.
A goal of this lecture is to experimentally learn about the paradigm shift from problem solution-type thinking to problem discovery-type thinking. So, what must be done to cause this shift? Ironically enough, new problems are generated one after the other in the real world due to problem solution-type thinking. This is because the actual world follows the “principle of emergence.” Having understood this principle of emergence, the aim here is to ensure the practical application of the principle as a tool for our own thinking. If this enables us to predict problems with a high likelihood of emerging in the future before they actually happen, we will be able to take active measures to prevent the occurrence of such problems. This point of view is present in the concept of “preventative medicine” in medical care, as well as that of “learning from past mistakes” in architectural engineering and in the aviation industry. A goal of this lecture is the mastery of “universal problem discovery-type thinking”, where problems that were previously perceived as separate are reassessed and perceived anew as a unified problem occurrence emergence process.

Course Goals  知識を知るということと、知識の活用方法を知るということには、根本的な違いがあります。本講義では、知識をただ学ぶことはしません。そうではなく、1つの知識から、みなさん自身が主体的に様々な知識を作り出すことができることを体験します。この体験は、単なる大学での学習範囲を超え、日常生活、クラブ活動、社会活動など、様々な分野で応用可能となるばかりでなく、「問題発見型思考」を体得する手がかりにもなります。講義では、自然科学、人文科学、芸術、運動学など多様な分野から、普遍的な原理の探求が捉えられるよう、話題提供と議論をバランス良く取り混ぜながら、自ら考え・学び・実践できることを目指します。

There is a foundational difference between knowing something, and knowing the methods to put that knowledge to practical use. In this lecture, we will not just be learning things and accumulating knowledge. Instead, students will be able to experience taking a piece of knowledge and using it to independently produce a variety of knowledge. These experiences will go beyond simply learning things at a university; the lecture material not only has practical applications in various fields (e.g., club and social activities, one’s general everyday life, etc.), but it could also offer insight into the mastery of problem discovery-type thinking. A learning goal in this lecture is enable students to think, learn, and implement on their own to achieve a good balance of topic provision and discussion, so that the pursuit of universal principles may be understood in light of various fields (e.g., natural sciences, humanities, fine arts, and kinesiology).
Schedule and Contents 第1-3回 
「すでにわかっていること」であるがわかっているとは知らなかったという体験をみんなでします。この体験から、「創造性」の一端を知ることになります。

第4-6回
ひとたび、創造性に着目しはじめると、世界はひとそれぞれに眺められるようになります。ほかの人たちが見えないものを見えるようになることが、大発見の本質なのです。そうした事例を体験しながら仮設が事実をつくる自然科学の世界を紹介します。

第7-9回
創造性の基本過程を、「創作」という過程とのアナロジーを使いながら、学びまず。その際、参加学生みんなで、議論を行います。5つの要素過程があるのですが、それが、創作に必要な5段階を規定していることを自得できることが目標です。

第10-12回 
自らの主観的体験から学ぶ経験知と、歴史的な失敗事例から学ぶ「失敗学」の類似性や相異性を議論します。

第13-15回 
これまでに、学んだことを客観的に表現することを試みます。自分の体験を、客観的に表現し他者の見解を理解できるか、相互の議論と学びを深めます。

Meetings 1-3
Students will all be experiencing “already understanding” something without actually knowing that they understand it. Such experiences are meant to help them gain a better understanding of a certain aspect of creativity.

Meetings 4-6
Once they learn to focus on creativity, people begin viewing the world in their own individual ways. Something invisible to others becoming visible to a person is the essence of breakthroughs and great discoveries. As students experience previous examples of such cases, the world of natural science, where speculation and hypothesis can confirm facts, will be introduced.

Meetings 7-9
We will be learning about the basic creative process, which entails using analogies with the “creative production” process. At this point, all participating students will be engaging in discussion and debate. The process will consist of five elements and the goal will be to enable students to specify the five stages necessary for creative production.

Meetings 10-12
The similarities and discrepancies between empirical knowledge learned from one’s subjective experiences and knowledge obtained from failure will be discussed and historical examples will be provided.

Meetings 13-15
Students will be asked to attempt to express what they have learned thus far through objective expressions. After doing so, they will be engaging in a discussion and debate to check whether they have understood each other’s viewpoints, in effect, deepening their overall learning.
Evaluation Methods and Policy レポート50%(自分の意見が述べられているか)、平常点50%(議論に積極的に参加しているか)

初回授業にて説明する

50% report-based (“Is the student able to express their views?”) and 50% class participation-based ("Is the student actively participating in the discussion?").

This will be explained in the initial class.
Course Requirements None
Study outside of Class (preparation and review)   この講義では、「想定外事態」にどのように対処するかを、学びの世界で体験することが、1つの狙いです。そのため、講義では、大学院生と教員の議論、大学院生同士の議論、グループ学習など、メンバーの構成を随時変えながら、多くの課題に挑戦します。さらに、講義時間外において、各自が講義内容を振りかえり、日常生活の中で実践的に取り組むことが、極めて重要です。その方法については、講義中で指示します。

An objective of this lecture is to allow students to experience how to respond to “situations beyond expectation” in the world of learning. For this to happen, we will be working on challenging ourselves in discussions regarding a large array of subjects; Additionally, the discussion member composition will be modified depending on the situation (i.e., between graduate students and teaching faculty, between graduate students, as a group, etc.). Furthermore, reviewing each lecture outside of class hours and working toward applying these learnings in one’s everyday life is extremely important. Methods for achieving this will be provided in the lectures.
Textbooks Textbooks/References 増補・復刻版 歴史としての生命-自己非自己循環理論の構築, 村瀬雅俊・村瀬智子, (ナカニシヤ出版、2022年)

--------------------------
参考までに:
山極壽一・村瀬雅俊・西平直『未来創成学の展望-逆説・非連続・普遍性に挑む-』ナカニシヤ出版

村瀬雅俊・村瀬智子『未来共創の哲学-自己・非自己循環理論の展開-』
言叢社

Used during class:
Juichi Yamagiwa, Mosatoshi Murase, Tadashi Nishihira “未来創成学の展望 - 逆説・非連続・普遍性に挑む -" Nakanishiya Publishing

Mosatoshi Murase, Tomoko Murase “未来共創の哲学 - 自己・非自己循環理論の展開 -“
Gensosha
References, etc. 歴史としての生命-自己・非自己循環理論の構築, 村瀬雅俊, (京都大学学術出版会), 自己・非自己循環理論を提唱した最初の書籍です。2000年出版。
未来創成学の展望-逆説・非連続・普遍性に挑む-, 山極壽一・村瀬雅俊・西平直, (ナカニシヤ出版), 15章からなる文理融合研究の成果をまとめています。2020年3月の出版。
未来共創の哲学-自己・非自己循環理論の展開-, 村瀬雅俊・村瀬智子, (言叢社), 生命の大統一理論、自己・非自己循環理論について20年の研究成果をまとめています。2020年3月の出版。
世界を救う処方箋, ジェフリー・サックス, (早川書房)
レジリエンス 復活力, アンドリュー・ゾッリ, (ダイヤモンド社)
世界でいちばん大切にしたい会社 コンシャス・カンパニー, ジョン・マッキー, (SE出版)
随時、授業中に紹介する。

Introduced during class, as occasion demands.
Related URL http://www2.yukawa.kyoto-u.ac.jp/~future/
http://www2.yukawa.kyoto-u.ac.jp/~future/murase/
https://www.gsais.kyoto-u.ac.jp/elp/professor/murase/
PAGE TOP