Advanced Japanese (Academic Discussion)

Numbering Code U-LAS29 20023 SJ48 Year/Term 2022 ・ First semester
Number of Credits 2 Course Type Seminar (Foreign language)
Target Year All students Target Student International students
Language Japanese Day/Period Wed.5
Instructor name KAWASAKI KAZUKI (Part-time Lecturer)
Outline and Purpose of the Course 日本語で高度な討論をおこなう技術を身に付けることを目的とする。そのために、以下の3点の育成に特に重点を置く。
(1)高度な日本語運用能力
(2)分析と日本語でのまとめ方
(3)活発な討論のための姿勢 
討論を行う技術を身に付けることは、語学学習の最終目標の一つと言える。これまで自由な形式で議論を行ったことがある学生は多いと思われるが、高度な日本語表現を用い、一定の目標とルールに基づいた討論を経験することによって、さらに日本語能力を磨くことが狙いである。授業では基本事項の学習から徐々に難易度を上げていく。

The purpose of this class is for students to obtain advanced academic discussion skills. We will emphasize (1) fostering students’ language skills for using practical and sophisticated Japanese, (2) developing analytical skills and learning how to summarize in Japanese, and (3) developing attitudes needed to enable one to actively participate in lively discussions.

One of the ultimate purposes of language study is to acquire discussion skills. While most students have experiences in free style conversation or discussion, in this class, students will gain skills in raising their level of Japanese by participating in discussions conducted with a specific goal in mind and according to given set of rules. Each class will guide students toward improving their Japanese knowledge and discussion techniques in a step-by-step process.
Course Goals ・自分の意見を適切な日本語で表現することができる。
・討論の場にふさわしい日本語を使って他者と意見交換することができる。
・ひとつのトピックについて様々な見方があることを学ぶ。
・違和感を与えることなく、自然な討論ができる。

・To be able to convey your opinions in proper Japanese.
・To be able to exchange opinions with others using appropriate Japanese expressions.
・To be able to analyze and discuss topics from various angles.
・To be able to carry out natural discussions.
Schedule and Contents <授業スケジュール>
授業計画は以下の通りである。 必要に応じて変更する場合がある。

第1回  授業ガイダンス、討論の意義、音声、ディベート①(導入)
第2回  ディベート②(討論の方法と表現、判定の方法)
第3回  ディベート③(練習ディベート)
第4回  ディベート④(論題の分析、立論)*チームの結成
第5回  ディベート⑤(議論の構築:尋問、反論、総括)
第6回  ディベート⑥(リハーサル)
第7回  ディベート⑦(ディベートマッチ1)
第8回  ディベート⑧(ディベートマッチ2)
第9回  ディベート⑨(フィードバック)ディスカッション①(導入)
第10回 ディスカッション②(討論の表現、フィッシュボウル)
第11回 ディスカッション③(資料の読みと論点の構築)*役割の決定
第12回 ディスカッション④(リハーサル)
第13回 ディスカッション⑤(パネルディスカッション 1)
第14回 ディスカッション⑥(パネルディスカッション 2)
第15回 フィードバック



The course schedule is as follows. The schedule will be revised as necessary.

Week1 Guidance on the class, Significance of discussion, Pronunciation
    Debate1 (Introduction)
Week2 Debate 2 (Learn the debate format, Expressions, Judgement method)
Week3 Debate 3 (Practice debate) 
Week4 Debate 4 (Analyzing the debate topics, Constructive Speech) *Form teams
Week5 Debate 5 (Construct arguments: Cross-examination, Rebuttal speech, Summary
    speech)
Week6 Debate 6 (Rehearsal)
Week7 Debate 7 (In-Class Debates 1)
Week8 Debate 8 (In-Class Debates 2)
Week9 Debate 9 (Feedback), Discussion 1 (Introduction)
Week10 Discussion 2 (Expressions for discussion, Fishbowl)
Week11 Discussion 3 (Reading articles about discussion themes and find the point at issues)
    *Determine each role
Week12 Discussion 4 (Rehearsal)
Week13 Discussion 5 (Panel Discussion 1)
Week14 Discussion 6 (Panel Discussion 2)
Week15 Feedback
Evaluation Methods and Policy ・「出席状況と参加態度」20%、「課題」30%、「パフォーマンス」50%で評価する。
・成績評価基準の更なる詳細については、授業中に指示する。
・5回以上の欠席者は評価の対象としない。

・The student's final grade will be based on 1) class attendance and in-class active participation (20%), 2) regular assignments(30%), 3) performance for debates and discussions (50%).
・Details of the grading method and evaluation criteria will be provided in class.
・Students who are absent from 5 or more class sessions will not be evaluated.
Course Requirements 「全学共通科目履修の手引き」を参照。
Refer to the Handbook of Liberal Arts and Sciences Courses.

Study outside of Class (preparation and review) ・授業で学んだ日本語表現や語彙は復習し、討論で使えるようにしておくこと。
・配布資料は予習してくること。
・有意義な討論をするために、授業外でのリサーチやスピーチ等の準備が求められる。詳細は授業中に別途指示する。

・Students are required to review the expressions and words that they learn in each class to be able to use them in discussion.
・Students are expected to study the handouts and materials before each class.
・Students are required to research the theme and prepare for discussions such as a short speech outside of the classroom to enable a meaningful discussion. Details will be instructed in class.
Textbooks Textbooks/References PandA, KULASISに教材を置く
Handouts(PandA, KULASIS)
PAGE TOP