Intermediate Japanese II (8H course)
Numbering Code | U-LAS29 20011 SJ48 | Year/Term | 2022 ・ First semester | |
---|---|---|---|---|
Number of Credits | 8 | Course Type | Seminar (Foreign language) | |
Target Year | All students | Target Student | International students | |
Language | Japanese | Day/Period | Mon.4・5・Fri.3・4 | |
Instructor name |
PALIHAWADANA Ruchira (Institute for Liberal Arts and Sciences Professor) SHIMOHASHI MIWA (Part-time Lecturer) Wada Yaeko (Part-time Lecturer) |
|||
Outline and Purpose of the Course |
日本語中級Ⅱ8Hコースは「話す・聞く・読む・書く」の四技能を総合的に向上させながら、中級後半から上級へとつながる日本語能力を養うことを目的としたものである。本コースは文法・作文(1)、文法・作文(2)、聴解・会話並びに読解・総合学習を学習項目とし、週4回開講される4クラスから構成されている。 This integrated course aims to develop an all round ability of Japanese at the upper intermediate level, focusing on reading, listening, speaking and writing skills. It consists of four sessions per week, taking up 1) grammar and composition (1) , 2) grammar and composition (2), 3) listening comprehension and conversation practice and 4) reading comprehension and over all practice respectively. |
|||
Course Goals |
本コースの到達目標は以下の通りである。 1. 新聞記事、随筆などの様々なジャンルの文章が理解できる読解力の習得 2. 的確な構成の、説得力のある文章を作成できる程度の文章力の習得 3. 日常生活におけるコミュニケーションは元より、発表やディスカッションのできる日本語会話力及び聴解力の習得 4. 中級後半レベルの文法を実践的に使える運用力の習得 5.JLPT N2/CEFR B2 レベル相当の日本語運用力の習得 Course goals are as follows. 1. To develop reading comprehension abilities sufficient for understanding various written materials such as newspaper articles and essays. 2. To develop composition abilities necessary for composing well-formed and well-argued essays. 3. To acquire speaking and listening abilities necessary for presentations and discussions as well as daily communication. 4. To develop practical skills in upper-intermediate level grammar. 5. To attain a level of proficiency equivalent to the JLPT N2 level or CEFR B2 level. |
|||
Schedule and Contents |
中級Ⅱ8Hコースは以下の4クラスから構成されている。 月曜日4限 文法・作文 担当:下橋 月曜日5限 文法・作文 担当:下橋 金曜日3限 聴解・会話 担当:和田 金曜日4限 読解・応用練習問題 担当:ルチラ 毎週メインテキストの『みんなの日本語 中級Ⅱ本冊』(スリーエーネットワーク)の1課ずつ学習していく。授業計画は以下の通りである。 第1週 ガイダンス、中級前半復習、第13課(随筆・解説文) 第2週~第4週 第14課~第16課 ①読解・作文:随筆・解説文・説明文・新聞記事、②会話・聴解:日常的な社交場面での会話・ストーリーテリング・話をつなぐ・途中で切り上げる練習、体験を話す練習、③文法・表現:関連文法・表現) 第5週 第13課~16課の復習、小テスト1、17課 第6週~第10週 第17課~第20課 ①読解・作文:解説文、小説、事実描写・評価・提言、新聞記事、②会話・聴解:相手に応じたスタイルの使い分け、謝罪・言い返し・文句等、経験談・感想・スピーチ、インタビュー、③文法・表現:関連文法・表現)、④第17課~第20課の復習、小テスト2 第11週~第14週 第21課~第24課(①読解・作文:説明文、意見文、手紙・依頼状、論文講読、随筆・主張文、②会話・聴解:スピーチにおける論拠提示・図表を用いた解説、意見交換・ディスカッション、発表・スピーチ、面接での応答、③文法・表現:関連文法・表現)、第21課~第24課の復習 第15週 総復習、期末テスト、プレゼンテーション、フィードバック なお、学習順序、授業内容は受講者の理解の状況に応じて変更される可能性がある。 Intermediate Japanese II (8 Hour Course) is comprised of the following four classes. Monday 4th period: Grammar and composition (Instructor: Shimohashi) Monday 5th period: Grammar and composition (Shimohashi) Friday 3rd period: Listening Comprehension and Conversation (Wada) Friday 4th period: Reading Comprehension and overall practice (Ruchira) We will use “Minna no Nihongo Intermediate II” as our main text book, and cover one lesson each week. The course schedule is as follows. Week 1 Guidance, Review of lower intermediate level Japanese, Lesson 13 (Essays and expository sentences Weeks 2-4 Lessons 14 -16 (①Reading comprehension and composition: reading and composing essays, expository sentences, newspaper articles, ②Listening comprehension and conversation: conversation used in social scenes of daily life and story-telling, practicing how to link or brake-up a conversation, narrating personal experiences, ③Grammar and Expressions: related grammar and expressions) Week 5 Review of lessons 13-16, Test 1,Lesson 17 Weeks 6-10 Lessons 17-20 (①Reading comprehension and composition: explanatory texts, stories, factual descriptions, evaluations, suggestions, newspaper articles, ②Listening comprehension and conversation: interlocutor-based style variations, apologies, retorts, complaints, personal experiences, impressions, speeches and interviews, ③Grammar and expressions: related grammar and expressions),④Review of Lessons 17-20, Test 2 Weeks 11-14 Lessons 21-24 (①Reading comprehension and composition: expository sentences and opinions, letters of request, research papers, arguments, ②Listening comprehension and conversation: presenting arguments in speeches, explaining charts, exchanging opinions, discussions, presentations, responding at interviews, ③Grammar and expressions: related grammar and expressions),④Review of Lessons 21-24 Week 15 Review, Final Exam, presentation and feedback The schedule may change depending on students’ abilities. |
|||
Evaluation Methods and Policy |
小テスト1、2及び期末テストの成績を基に成績評価を行う。成績評価基準は次の通りである。 小テスト1、2 40% 期末テスト 30% 作文・プレゼンテーション・授業参加度合 30% 4コマ連続の授業であるため、各コマ全回数の三分の一以上の欠席者は評価の対象としない。 The student’s final grade will be based on 1) Tests 1-2 (40%), 2) Final exam (30%), and 3) composition, presentation and in-class participation (30%). Students who are absent from 1/3 or more of the total 15 sessions of each class will not be evaluated. |
|||
Course Requirements |
「全学共通科目履修の手引き」を参照。 Refer to the Handbook of Liberal Arts and Sciences Courses. |
|||
Study outside of Class (preparation and review) |
『みんなの日本語中級II 翻訳・文法解説』の各課の語彙・文法についての解説を事前に読んでおくこと。 Students are expected to study the grammar and vocabulary in each lesson using “Minna no Nihongo Intermediate II Translation and Grammatical Notes” before coming to class. |
|||
Textbooks | Textbooks/References |
みんなの日本語 中級Ⅱ本冊, スリーエーネットワーク編, (スリーエーネットワーク), ISBN:978-4-88319-590-9 みんなの日本語中級Ⅱ 翻訳・文法解説, スリーエーネットワーク編, (スリーエーネットワーク), ISBN:978-4-88319-614-2 補助教材プリントは随時授業中に配布する。 Other handouts will be distributed in class. |
||
References, etc. | みんなの日本語中級Ⅱ 標準問題集, スリーエーネットワーク編, (スリーエーネットワーク), ISBN:978-4-88319-737-8 |