Intermediate Japanese I (Reading)

Numbering Code U-LAS29 20006 SJ48 Year/Term 2022 ・ Second semester
Number of Credits 2 Course Type Seminar (Foreign language)
Target Year All students Target Student International students
Language Japanese Day/Period Wed.2
Instructor name AKUZAWA KOYO (Institute for Liberal Arts and Sciences Senior Lecturer)
Outline and Purpose of the Course 中級レベルのテキスト読むために必要な能力をやしなう。授業では、いろいろなトピックのテキストを読むだけでなく、かんたんな文法、言葉、表現を使いながら、トピックに関する意見を言う練習もおこなう。
The main goal of this course is for students to acquire reading comprehension skills necessary for understanding intermediate level texts. In this class, students will be required not only to read texts on various topics but also to express their own opinion on the topics introduced in each lesson by using basic grammar, vocabulary and expressions.
Course Goals ・中級レベルのテキストの内容や言いたいことを理解できる。
・かんたんな言葉や表現を使って他の人と意見を交換できる。
・日本語能力試験N3レベル/CEFR B1に相当するレベルを達成する。

Course goals are as follows:
-To be able to understand the content and main idea of intermediate level texts.
-To be able to exchange one's opinions with others by using basic vocabulary or expressions.
-To attain a level of proficiency equivalent to the JLPT N3 or CEFR B1 levels.
Schedule and Contents 授業では、読解と関連テーマについて意見を言う練習を行う。また、毎回ミニクイズを行う。
授業計画と内容は以下の通り。

第1回 ガイダンス/読解「おしゃべりのきっかけ」
第2回 食・買い物に関する文章を読む
第3回 時間に関する文章を読む
第4回 緊急事態に関する文章を読む
第5回 地域に関する文章を読む
第6回 世代間交流に関する文章を読む
第7回 感情に関する文章を読む
第8回 言葉に関する文章を読む
第9回 旅に関する文章を読む
第10回 健康に関する文章を読む
第11回 カルチャーショックに関する文章を読む
第12回 情報に関する文章を読む
第13回 環境に関する文章を読む
第14回 科学に関する文章を読む
期末試験
第15回 フィードバック

授業予定は学生の能力によって変わることがある。

This course requires students to read passages on various topics and to give their opinion. Students are supposed to take a mini-quiz every after each class.
The course schedule is as follows:

Week 1 Course guidance/ Reading texts on finding a chance to talk
Week 2 Reading texts about food and shopping
Week 3 Reading texts about time
Week 4 Reading texts about emergencies
Week 5 Reading texts about various places in Japan
Week 6 Reading texts about intergenerational exchange
Week 7 Reading texts about feelings
Week 8 Reading texts about verbal expressions
Week 9 Reading texts about traveling
Week 10 Reading texts about health
Week 11 Reading texts about culture shock
Week 12 Reading texts about the information society
Week 13 Reading texts about the global environment
Week 14 Reading texts about science
Final exam
Week 16 Feedback

The schedule may change depending on students' abilities.
Evaluation Methods and Policy ・「参加態度」30%、「ミニクイズ」30%、「期末試験」40%で評価する。
・5回以上の欠席者は評価の対象としない。
・The student’s final grade will be based on 1) in-class participation (30%), 2) mini-quizzes (30%), and 3) final exam (40%).
・Students who are absent from 5 or more class sessions will not be evaluated.
Course Requirements 「全学共通科目履修の手引き」を参照。
Refer to the Handbook of Liberal Arts and Sciences Courses.
Study outside of Class (preparation and review) 授業で学んだ文法、言葉、表現などを復習すること。
Students are expected to review the grammar, vocabulary and expressions introduced in each class.
Textbooks Textbooks/References プリントを配付する。
Handouts will be provided in class.
References, etc. できる日本語 中級, できる日本語教材開発プロジェクト編, (アルク, 2013), ISBN:978-4-7574-2278-0
その他、必要に応じて授業内で指示する。
Additional materials will be introduced in class as necessary.
PAGE TOP