Intermediate Japanese IA (4H course)

Numbering Code U-LAS29 20001 SJ48 Year/Term 2022 ・ First semester
Number of Credits 4 Course Type Seminar (Foreign language)
Target Year All students Target Student International students
Language Japanese Day/Period Fri.4・5
Instructor name UNO SEIKO (Part-time Lecturer)
Outline and Purpose of the Course 日本語中級IA(4Hコース)は「話す・聞く・読む・書く」の四技能を総合的に向上させながら、初級で学んだことを応用し、中級前半から中級後半へとつながる日本語能力を養うことを目的としている。
本コースは週2コマの授業である。今学期(前期)は、『みんなの日本語 中級I本冊』の1課から6課まで学習する。二週間で(1)文法の導入(2)文型練習(3)応用練習1(会話・聴解)(4)応用練習2(読解)を行い、中級レベルの日本語能力の定着を図る。
This is an integrated course offered as a sequence of 2 class sessions per week designed for students who have completed Elementary Japanese. The purpose of the course is for students to develop their overall Japanese language skills at the lower intermediate level, focusing on conversation, listening, reading, and writing. Students will also reinforce their skills learned at the elementary level so they can be put to practical use.

The class will meet once a week (for 2 sessions). This semester, we will study from Lesson 1 to Lesson 6 in “Minna no Nihongo Intermediate I”. Every two weeks, we will (1) introduce new grammatical points, (2) practice sentence structure drills, (3) improve conversation and listening comprehension, and (4) practice reading.
Course Goals ・初級で学んだ語彙・文型を使って、聞く、話す、読む、書くことが自由にできるようになる。
・中級レベルのある程度まとまった内容の理解ができるようになる。
・一般的な話題について、正確に理解でき、根拠を示しながら意見を述べることができるようになる。
・日本語能力試験N3レベル/CEFR B1に相当するレベルを達成する。
・To be able to listen to and engage in conversation with ease, and read and write effectively by applying the grammar and vocabulary learned at the elementary level.
・To be able to understand long sentences at the intermediate level.
・To be able to accurately comprehend and clearly express your opinions on general issues and provide justification for them.
・To attain a level of proficiency equivalent to the JLPT N3 or CEFR B1 levels.
Schedule and Contents ・『みんなの日本語 中級I本冊』を二週間ごとに1課ずつ学習していく。
<第1週> オリエンテーション・自己紹介・アイスブレーク活動、第1課(1)
<第2週>第1課(2)
<第3週>第1課(3)・第2課(1)
<第4週>第2課(2)
<第5週>第2課(3)・復習
<第6週>小テスト(第1課・第2課)・第3課(1)
<第7週>第3課(2)
<第8週>第3課(3)・第4課(1)
<第9週>第4課(2)
<第10週>復習・小テスト(第3課・第4課)・第5課(1)
<第11週>第5課(2)
<第12週>第5課(3)・ミニプレゼン(1)
<第13週>第6課(1)・ミニプレゼン(2)
<第14週>第6課(2)・復習
<第15週>期末テスト・インタビュー
<第16週>フィードバック・振り返り

We will use "Minna no Nihongo Intermediate I" as our main textbook, and cover one lesson every two weeks. We will study from Lesson 1 to Lesson 6 in this semester.
Orientation, Icebreaking, Lesson 1(1)
Lesson 1(2)
Lesson 1(3)・Lesson 2(1)
Lesson 2(2)
Lesson 2(3)・Review
Lesson Quiz (1)(Lesson1 & 2)・Lesson 3(1)
Lesson 3(2)
Lesson 3(3)・Lesson4(1)
Lesson 4(2)
Review・Lesson Quiz (2) (Lesson3 & 4)・Lesson 5(1)
Lesson 5(2)
Lesson 5(3)・Mini Presentation(1)
Lesson 6(1)・Mini Presentation(2)
Lesson 6(2), Review
Final Exam, Interview test
Feedback, Reflection
Evaluation Methods and Policy ・課題提出/課題発表 30%
・グループ活動/参加態度/貢献度 10%
・語彙テスト・小テスト 30%
・期末テスト 30%
・成績評価基準の更なる詳細については、授業中に指示する。
・全回数の三分の一以上の欠席者は評価の対象としない。

・Assignments/Presentations 30%
・Group work/Class participation/contribution 10%
・Quizzes (Vocabulary quizzes, Lesson quizzes)30%
・Final exam(Grammar, Composition, Interview) 30%
・Details of the grading method and evaluation criteria will be provided in class.
・Students who are absent from 1/3 or more of the total number of class sessions will not be evaluated.
Course Requirements 「全学共通科目履修の手引き」を参照。
Refer to the Handbook of Liberal Arts and Sciences Courses.
Study outside of Class (preparation and review) ・各課の単語を予習してくること。
・毎回の授業で学んだ語彙、表現を復習し、繰り返し練習すること。
・Students are expected to prepare the new vocabulary before coming to class.
・Students are required to practice and review vocabulary and expressions they have studied in class every week.
Textbooks Textbooks/References みんなの日本語 中級Ⅰ 本冊, , (スリーエーネットワーク), ISBN:978-4-88319-468-1, Minna no Nihongo Intermediate I Main Text, (3A Corporation) ISBN:978-4-88319-468-1
References, etc. みんなの日本語 中級I 文法解説, , (スリーエーネットワーク), ISBN:978-4-88319-492-6, Minna no Nihongo Chukyu I Honyaku Bunpo Kaisetsu (Translation & Grammatical Notes) (3A Corporation)ISBN:978-4-88319-492-6
PAGE TOP