Elementary Japanese IIB (4H course)

Numbering Code U-LAS29 10004 SJ48 Year/Term 2022 ・ Second semester
Number of Credits 4 Course Type Seminar (Foreign language)
Target Year All students Target Student International students
Language Japanese Day/Period Fri.4・5
Instructor name KAWASHIMA NOBUE (Part-time Lecturer)
Outline and Purpose of the Course 日本語初級II(4Hコース)は初級前半を終えた学習者を対象とする。構成は週2コマである。授業では文法、語彙の定着とコミュニケーション能力の向上を図るべく「話す・聞く」の技能を中心に学習するが、「読む・書く」の技能の向上も合わせて行っていく予定であり、全体として4技能を向上させるためのコースとして設計されている。日常生活のさまざまな場面でコミュニケーションがとれるように、必要な会話能力を身につけ、簡単な文章の読み書きができるようになることをコースの目的としている。また、一学期を通して新しい文型や語彙を学ぶだけでなく、初級前半で習った文型や語彙の応用練習も行う。

This is an integrated course offered as a sequence of 2 class sessions per week designed for students who have completed the first half of Elementary Japanese. This course aims to develop skills in listening and speaking with an emphasis on vocabulary building and acquiring grammatical competence. It will also provide reading and writing practices, allowing the students to develop an integrated Japanese language ability. The students will attain the conversation skills necessary for communicating in a variety of everyday situations, in addition to developing basic skills in reading and writing simple sentences. Students will not only learn new elementary sentence patterns and build their vocabulary, but they will also practice applying the sentence patterns and vocabulary previously learned.
Course Goals ・基礎語彙を増やし、初級の文型の習得を終える。
・日常生活に役立つ、簡単な文の読み書きや会話ができる。
・身近な話題について、平易なことばで情報交換や説明ができる。
・JLPT N4/ CEFR A2 レベルに相当するレベルを達成する。

・Expand your basic vocabulary, and finish learning the elementary sentence patterns.
・To be able to read, write and converse in simple sentences for daily life.
・To be able to explain and exchange information regarding familiar topics using simple words and phrases.
・To attain a level of proficiency equivalent to the JLPT N4 or CEFR A2 levels.
Schedule and Contents メインテキストとして『初級日本語〔げんき〕II(第3版)』(The Japan Times)を使用し、2週間で1課ずつ学習していく。後期は18課から23課までを扱う。
授業計画は以下の通りである。

第1週 ガイダンス、18課 会話・文法「ジョンさんのアルバイト」

第2~3週      
18課 会話・文法「ジョンさんのアルバイト」(文法項目:自動詞と他動詞の対、「~てしまう」(完了、不本意)、「~と」(条件)、「~ながら」(同時)、「~ばよかった」(反事実)など)、読み書き「大学生活」(漢字、読解、作文)

第4~5週      
19課 会話・文法「出迎え」(文法項目:尊敬語表現、「~てくれてありがとう」(お礼)、「~てよかったです」(安堵)、「~はずです」(確信)など)、読み書き「手紙とメール」(漢字、読解、作文)

第6~7週      
20課 会話・文法「メアリーさんの買い物」(文法項目:謙譲表現、「~ないで」(動作の欠如)、文中の疑問表現、「~という[名詞]」([名詞]の説明)、「~やすい/~にくい」(行為の実現が容易・難しい)など)、読み書き「猫の皿」(漢字、読解、作文)

第8週 復習(18課~20課)、中間テスト

第9~10週      
中間テストのフィードバック、21課 会話・文法「どろぼう」(文法項目:受身、「~てある」(行為の意図的実現)、「~間に」(同時性)、「~てほしい」(願望)など)、読み書き「厄年」(漢字、読解、作文)

第11~12週     
22課 会話・文法「日本の教育」(文法項目:使役、「~なさい」(命令)、「~ば」(条件)、「~のに」(逆説)、「~のように」(比況)など)、読み書き「友美さんの日記」(漢字、読解、作文)

第13~14週     
23課 会話・文法(文法項目:使役受け身、「~ことにする」(決意)、「~まで」(到達)、「~方」(方法)など)、読み書き「これはどんな顔?」(漢字、読解、作文)

第15週 期末試験

第16週 期末試験のフィードバック

We will use 『An Integrated Course in Elementary Japanese Genki II, Third Edition』(The Japan Times)as our main textbook, and cover one lesson in around two weeks. This semester we will cover lessons 18 to 23.
The course schedule is as follows.

Week 1       
Guidance, Lesson 18 Conversation and grammar (John’s Part-time Job)

Week 2~3     
Lesson 18 Grammar:transitivity pairs、「~てしまう」(completion、unintentional),「~と」(conditional),「~ながら」(simultaneity),「~ばよかった」(hypothesizing)), reading and writing (College Life)

Week 4~5     
Lesson 19 (Meeting the Boss), Grammar:honorific expressions, 「~てくれてありがとう」(expressing gratitude),「~てよかったです」(expressing gladness),「~はずです」(supposing)), reading and writing (Letters and E-mails)

Week 6~7     
Lesson 20 Conversation and grammar (Mary’s Shopping), Grammar:Extra-modest and humble expressions,「~ないで」(without doing something), questions within larger sentences,「~という[Noun」(introducing [nouns])、「~やすい/~にくい」(easy-to-do or hard-to-do properties), reading and writing (A Cat’s Plate)

Week 8 Review of Lesson 18~Lesson20, Midterm test

Week 9~10
Feedback of midterm test, Lesson 21 Conversation and grammar (Burglar) ,Grammar: passive sentences,「~てある」(purposeful actions)、「~間に」(an event taking place in the middle of another)、「~てほしい」(wishing)), reading and writing (Unlucky Ages)

Week 11~12   
Lesson 22 Conversation and grammar (Education in Japan), Grammar:causative sentences, 「~なさい」(commands)、「~ば」(conditional)、「~のに」(contrary facts)、「~のように」(similarity), reading and writing (Tomomi’s Diary)

Week 13~14   
Lesson 23 Conversation and grammar (Good-bye), Grammar:causative-passive sentences,「~ことにする」(decision)、「~まで」(until)、「~方」(way of doing~), reading and writing (reading and writing (What Does This Face Mean?)

Week 15 Final Exam

Week 16 Feed back
Evaluation Methods and Policy ・「参加態度」30%、と「中間テスト、期末試験」70%で評価する。
・成績評価基準の更なる詳細については、授業中に指示する。
・全回数の三分の一以上の欠席者は評価の対象としない。
・The student's final grade will be based on 1) in-class participation (30%), and 2) a midterm test and final exam(70%).
・Details of the grading method and evaluation criteria will be provided in class.
・Students who are absent from 1/3 or more of the total number of class sessions will not be evaluated.
Course Requirements 「全学共通科目履修の手引き」を参照。
Refer to the Handbook of Liberal Arts and Sciences Courses.
Study outside of Class (preparation and review) 『初級日本語〔げんき〕II(第3版)』で、必ず各課の「単語」を予習し、「文法」解説を読んでくること。
Students are required to learn the vocabulary and read the grammar explanations in each lesson before coming to class.
Textbooks Textbooks/References 初級日本語〔げんき〕II(第3版), 坂野永理他, (The Japan Times), ISBN:978-4-7890-1732-9
GENKI: An Integrated Course in Elementary Japanese Vol.2 [Third Edition], Banno, Eri et al., (The Japan Times), ISBN:978-4-7890-1732-9
PAGE TOP