Elementary Japanese IIA (4H course)

Numbering Code U-LAS29 10003 SJ48 Year/Term 2022 ・ First semester
Number of Credits 4 Course Type Seminar (Foreign language)
Target Year All students Target Student International students
Language Japanese Day/Period Fri.4・5
Instructor name KAWASHIMA NOBUE (Part-time Lecturer)
Outline and Purpose of the Course 日本語初級II(4Hコース)は初級前半を終えた学習者を対象とする。構成は週2コマである。授業では文法、語彙の定着とコミュニケーション能力の向上を図るべく「話す・聞く」の技能を中心に学習するが、「読む・書く」の技能の向上も合わせて行っていく予定であり、全体として4技能を向上させるためのコースとして設計されている。日常生活のさまざまな場面でコミュニケーションがとれるように、必要な会話能力を身につけ、簡単な文章の読み書きができるようになることをコースの目的としている。また、一学期を通して新しい文型や語彙を学ぶだけでなく、初級前半で習った文型や語彙の応用練習も行う。

This is an integrated course offered as a sequence of 2 class sessions per week designed for students who have completed the first half of Elementary Japanese. This course aims to develop skills in listening and speaking with an emphasis on vocabulary building and acquiring grammatical competence. It will also provide reading and writing practices, allowing the students to develop an integrated Japanese language ability. The students will attain the conversation skills necessary for communicating in a variety of everyday situations, in addition to developing basic skills in reading and writing simple sentences. Students will not only learn new elementary sentence patterns and build their vocabulary, but they will also practice applying the sentence patterns and vocabulary previously learned.
Course Goals ・基礎語彙を増やし、初級の文型の習得を終える。
・日常生活に役立つ、簡単な文の読み書きや会話ができる。
・身近な話題について、平易なことばで情報交換や説明ができる。
・JLPT N4/ CEFR A2 レベルに相当するレベルを達成する。
・Expand your basic vocabulary, and finish learning the elementary sentence patterns.
・To be able to read, write and converse in simple sentences for daily life.
・To be able to explain and exchange information regarding familiar topics using simple words and phrases.
・To attain a level of proficiency equivalent to the JLPT N4 or CEFR A2 levels.
Schedule and Contents メインテキストとして『初級日本語〔げんき〕II(第3版)』(The Japan Times)を使用し、2週間で1課ずつ学習していく。前期は13課から17課までを扱う。
授業計画は以下の通りである。

第1週 ガイダンス、初級Ⅰの復習

第2~3週      
13課 会話・文法「アルバイト探し」(文法項目:可能動詞、「~し」(接続)、「~そうだ」(推  量)、「~てみる」(試行)、「~なら」(提題)、「~に~回」(頻度)など)、読み書き「日本の面白い経験」(漢字、読解、作文)

第4~5週      
14課 会話・文法「バレンタインデー」(文法項目:「~ほしい」(願望)、「~かも知れない」(可能性の程度)、「上げる、くれる、もらう」(物の授受)、「~たらどうですか」(提案)、「~しか~ない」(とりたて、限定と否定)など)、読み書き「悩みの相談」(漢字、読解、作文)

第6~7週      
15課 会話・文法「長野旅行」(文法項目:意向形、「意向形+と思っています」、「~ておく」(準備)、名詞修飾節など)、読み書き「私が好きな所」(漢字、読解、作文)

第8週 復習 (13課~15課)、中間テスト

第9週      
中間テストフィードバック、16課 会話・文法 「忘れ物」

第10~11週      
16課 会話・文法 「忘れ物」(文法項目:「~て上げる/くれる/もらう」(行為の授受)、「~ていただけませんか」(依頼)、「~といい」(願い)、「~時」(出来事が起きる時期)、「~てすみません」(謝罪)など)、読み書き「まんが『どらえもん』(漢字、読解、作文)

第12~13週      
17課 会話・文法 「ぐちとうわさ話」(文法項目:「~そうです」(伝聞)、「~って」(伝聞)、「~たら」(条件)、「~なくてもいい」(不必要)、「~みたい」(推量)、「~前に/~てから」(順序)など)、読み書き「オノ・ヨーコ」(漢字、読解、作文)

第14週 復習(13課~17課)

第15週 期末試験

第16週 フィードバック

We will use 『An Integrated Course in Elementary Japanese Genki II, Third Edition』(The Japan Times)as our main textbook, and cover one lesson in around two weeks. This semester we will cover lesson 13 to lesson 17.
The course schedule is as follows.

Week 1 Orientation, Review of Elementary Ⅰ

Week 2~3    
Lesson 13 Conversation and grammar (Looking for a Part-time Job), Grammar:probability verbs,「~し」(conjunction)、「~そうだ」(conjecture)、「~てみる」(trail)、「~なら」(topic marking)、「~に~回」(frequency)など)、reading and writing(Interesting Experiences in Japan) Kanji、reading comprehension and writing

Week 4~5    
Lesson 14 Conversation and grammar (Valentine’s Day), Grammar:「~ほしい」(desire)、「~かも知れない」(degree of probability)、「上げる、くれる、もらう」(giving and receiving things)、「~たらどうですか」(suggestions)、「~しか~ない」(focusing, restriction and negation)、reading and writing: (Personal Advice Column) Kanji、reading comprehension and writing

Week 6~7    
Lesson 15 Conversation and grammar (A trip to Nagano) , Grammar:Volitional Form、「volitional form+と思っています」、「~ておく」(preparations)、noun modification)、reading and writing: (My Favorite Place) Kanji、reading comprehension and writing

Week 8 Review of Lesson 13~Lesson 15, Midterm test

Week 9    
Feedback of midterm test, Lesson 16 Conversation and grammar (Lost and Found)

Week 10~11   
Lesson 16 Grammar:「~て上げる/くれる/もらう」(giving and receiving acts)、「~ていただけませんか」(requests)、「~といい」(wishes)、「~時」(when an occurrence takes place)、「~てすみません」(apology))、reading and writing (The Manga Doraemon) Kanji、reading comprehension and writing

Week 12~13   
Lesson 17 Conversation and grammar (Grumble and Gossip), Grammar:「~そうです」(reporting)、「~って」(reporting)、「~たら」(conditional)、「~なくてもいい」(unnecessity)、「~みたい」(conjecture)、「~前に/~てから」(order))、reading and writing (Yoko Ono) Kanji、reading comprehension and writing

Week 14 Review (Lessons 13~17)

Week 15 Final exam

Week 16 Feedback of the final exam
Evaluation Methods and Policy ・「参加態度」30%、と「中間テスト、期末試験」70%で評価する。
・成績評価基準の更なる詳細については、授業中に指示する。
・全回数の三分の一以上の欠席者は評価の対象としない。
・The student's final grade will be based on 1) in-class participation (30%), and 2) a midterm test and final exam(70%).
・Details of the grading method and evaluation criteria will be provided in class.
・Students who are absent from 1/3 or more of the total number of class sessions will not be evaluated.
Course Requirements 「全学共通科目履修の手引き」を参照。
Refer to the Handbook of Liberal Arts and Sciences Courses.
Study outside of Class (preparation and review) 『初級日本語〔げんき〕II(第3版)』で、必ず各課の「単語」を予習し、「文法」解説を読んでくること。
Students are required to learn the vocabulary and read the grammar explanations in each lesson before coming to class.
Textbooks Textbooks/References 初級日本語〔げんき〕II(第3版), 坂野永理他, (The Japan Times), ISBN:978-4-7890-1732-9
GENKI: An Integrated Course in Elementary Japanese Vol.2 [Third Edition], Banno, Eri et al., (The Japan Times), ISBN:978-4-7890-1732-9
PAGE TOP