情報教育特論

Numbering Code G-INF02 63289 LJ20 Year/Term 2022 ・ Second semester
Number of Credits 2 Course Type Lecture
Target Year Target Student
Language Japanese Day/Period Mon.2
Instructor name Ogata Hiroaki (Academic Center for Computing and Media Studies Professor)
MOURI KOUSUKE (Academic Center for Computing and Media Studies Senior Lecturer)
FLANAGAN,BrendanJohn (Academic Center for Computing and Media Studies Program-Specific Senior Lecturer)
Outline and Purpose of the Course 本講義では、人工知能や情報検索技術、ネットワーク技術を用いた教育・学習支援情報システムの設計方法や開発方法、評価方法を学習する。具体的には、知的教育支援システム(ITS: Intelligent Tutoring Systems)や学習者モデル、教授モデル、知的対話システムの研究や実践事例により,学習・教育的視点からみた設計理念と、情報学からみた教育・学習支援システムの設計・実装の方法論について理解する.

This lecture will teach how to design, develop, and evaluate information systems to support education and learning using artificial intelligence, information retrieval technology, and network technologies. To be more specific, the design, development and evaluation from the viewpoint of learning and education will be introduced by giving examples of Intelligent Tutoring Systems (ITS), learner models, teaching models, and intelligent dialogue systems.
Course Goals 教育ビッグデータを用いたラーニングアナリティクスやユビキタス学習環境などの近年の関連技術について取り上げ、実際に教育学習支援システムの設計を行うことで、教育情報学における理論や実践研究の方法を理解する。

This course focuses on recent related technologies such as learning analytics using educational big data and ubiquitous learning environments, and understands theories and practical research methods in educational informatics by designing educational learning support systems.
Schedule and Contents 教育・学習支援システムの概要  1-2
教育工学・学習科学などの研究の歴史、教育・学習支援とは何かなど、この分野の基本概念を網羅的に説明する。

教育・学習支援システムの設計と評価 1-2
知的CAI、ITSなどの、これまでのシステムの設計やその評価手法について概要を述べる。

学習者のモデル 1-2
学習者をどのようにモデル化し理解するか、そのモデル化の手法を説明する。

先端研究紹介 3-4
ラーニングアナリティクス、シームレス学習環境など、先端的な研究事例を紹介する。

教育・学習支援システム設計と発表 3-4
グループにわけて、教育・学習の支援システムのプロトタイプを設計・構築し、評価を通じて、教育情報学における理論や実践研究を理解する。

まとめ 1
講義内容の補足とまとめを行う。


Overview of Education and Learning Support System 1-2
Explains the basic concepts of this field comprehensively, such as the history of research in educational technology and learning science, and what is education and learning support.

Design and Evaluation of Education and Learning Support System 1-2
Outlines the design of systems such as intelligent CAI and ITS, and their evaluation methods.

Learner's model 1-2
Explain how to model and understand learners, and how to model them.

Introduction of Advanced Researches 3-4
Introduce cutting-edge research works, such as learning analytics and seamless learning environments.

Education and learning support system design and presentation 3-4
Divide into groups and design and build prototypes of education and learning support systems, and to understand theoretical and practical research in educational informatics through evaluation.

Conclusion
Summarize lecture contents, and give additional information.
Evaluation Methods and Policy 演習課題やレポート40点、および発表60点による。
Report and exercise (40), presentation of an assignment (60)
Course Requirements None
Study outside of Class (preparation and review) 授業に先立って配布される資料を読むこと、授業時に出された課題を行うこと、およびグループ課題に取り組み、中間発表、最終発表を行うとともに、最終発表を踏まえた期末レポートを作成すること。

This course requires learners to read course material in advance, submit assignments, and carry out group work and make intermediate and final presentations. To submit a term paper considering the final presentation is also required.
Textbooks Textbooks/References 毎回の講義には、各自ノートPCを持参すること。

オンラインでアクセス可能なデジタル教材を提供するので、これにアクセスして、予習・復習を行うこと。

Bring your own laptop to each lecture.

References, etc. 情報研シリーズ23 学びの羅針盤: ラーニングアナリティクス (丸善ライブラリー―情報研シリーズ), 古川雅子他, (丸善出版)
教育工学とシステム開発 (教育工学選書), 矢野 米雄, 平嶋 宗, (ミネルヴァ書房)
PAGE TOP