身体感覚論2

Numbering Code G-HUM35 5I096 LJ40 Year/Term 2022 ・ Second semester
Number of Credits 2 Course Type Lecture
Target Year Master's students Target Student
Language Japanese Day/Period Fri.2
Instructor name Iwatani Ayako (Graduate School of Human and Environmental Studies Professor)
Outline and Purpose of the Course 「ディアスポラの時代」といわれる現代社会、誰もがさまざまな理由で移動を余儀なくされ、場所との結びつきは一時的で抽象的なものになりつつある。その一方で、新型コロナウィルスの感染拡大による移動の制限は、人々を家という限られた空間にとどまらせることになった。いずれの状況においても、人の帰属意識やアイデンティティを支えるものとして、家族や親族などの他者との関係が重要性を帯びつつある。この重要な他者の記憶を生成する場が何らかの困難を抱えたとき、人はいかにそれを乗り越え、身体および自己をつなぎとめていけるのか、本講義では場所、喪失、記憶、関係性をテーマにした論集を購読しながら考察する。
Course Goals ・場所とのつながりが絶たれてしまったことで生じる人との関係構築と再編のあり方を、地域の歴史、自然環境、身体感覚、政策の違いをふまえて考察できる。
・土地や社会関係の記憶の臨界点として「霊」や宗教概念が生成する動態を理解する。
・1980年代以降盛んなメモリアル・スタディーズを受けた人類学的なアプローチについて検討する。
Schedule and Contents Janet Carsten編集の“Ghosts of Memory: Essays on Remembrance and Relatedness”、Marianne Hirsch著“The Generation of Postmemory: Writing and Visual Culture After the Holocaust”を購読し、その内容について議論する(なお、各回のタイトルは各書の章のタイトルであり、その章が依拠している文献をも関連文献として読み込み、報告すること)。

第1回 講師・講義、授業内容の紹介
第2回 メモリアル・スタディーズの現在と文化人類学
第3回 Introduction: Ghosts of Memory
第4回 Ruins and Ghosts: The Domestic Uncanny and the Materialization of Anglo-Indian Genealogies in Kharagpur
第5回 Enlivened Memories: Recalling Absence and Loss in Mongolia
第6回 Connections and Disconnections of Memory and Kinship in Narratives of Adoption Reunions in Scotland
第7回 Memories of Movement and the Stillness of Place: Kinship Memory in the Polish Highlands
第8回 Moving On? Generating Homes in the Future for Displaced Northern Muslims in Sri Lanka
第9回 Belonging to What? Jewish Mixed Kinship and Historical Disruption in Twentieth-Century Europe
第10回 Threading Time in the Biographies of London Sex Workers
第11回 Kinship, Memory, and Tie in the Lives of HIV/AIDS Patients in a North American City
第12回 The Cares of Alice Alder: Recuperating Kinship and History in Switzerland
第13回 Introduction(“The Generation of Postmemory”)
第14回 The Generation of Postmemory(Familial Postmemories and Beyond, “The Generation of Postmemory”)
第15回 フィードバック
Evaluation Methods and Policy 到達目標の達成度を基準にして、担当章の報告(60%)、討論への積極的な参加(40%)から総合的に判断する。
Course Requirements 文化人類学の講義を受講している、あるいは過去に受講したことがあることが望ましい。
Study outside of Class (preparation and review) 各章を担当する際には、関連する諸文献も合わせて購読し、内容をより理解したうえで報告することが望ましい。
Textbooks Textbooks/References Ghosts of Memory: Essays on Remembrance and Relatedness, Janet Carsten (ed.), (Blackwell Publishing Ltd)
The Generation of Postmemory: Writing and Visual Culture After the Holocaust, Marianne Hirsch, (Columbia University Press)
PAGE TOP