History of Art and Culture

Numbering Code Year/Term 2022 ・ The first half of first semester
Number of Credits 1 Course Type
Target Year Master's students Target Student
Language Japanese Day/Period Tue.2
Instructor name TAKASHINA ERIKA (Graduate School of Global Environmental Studies Professor)
Outline and Purpose of the Course 江戸時代後期から明治期にかけて、日本の美術を取り巻く環境は大きく変わった。
西洋と同様の長い伝統を持つ日本の美術は、いかに西洋美術と出会い、どのような変化を遂げたのか。制作の環境や社会環境に目を配りつつ歴史的に考察する。

From the late Edo period to the Meiji period, the environment surrounding Japanese art changed dramatically.
How did Japanese art, which has a long tradition similar to that of the West, encounter Western art and what changes did it undergo? We will examine this historically, paying attention to the surroundings of artistic production and the social milieu.
Course Goals 日本の近代における美術の変化を考えることにより、開化による革新と伝統的な美意識の持続の様相を理解すること。

To consider the changes in Japanese art in the modern era, and to understand the aspects of innovation through the adoption of western culture and the persistence of traditional aesthetics.
Schedule and Contents 1) 導入、近世から近代へ―初期洋風画、江戸の社会と美術―
2) 西洋画法との邂逅、江戸後期の洋風画
3) 開国、江戸から明治へ
4) 初期の渡欧画家たちと西洋画教育機関
5) 明治前期の渡欧画家たち
6) 伝統復興と西洋画
7) まとめ:日本近代美術における伝統と革新、レポート演習
8)  レポートにもとづくフィードバックと討論

1) Introduction, From Early Modern to Modern Times: Early Western-style Painting, Society and Art in Edo
2) Encounter with Western painting methods, Western-style painting in the late Edo period
3) Opening of Japan, from Edo to Meiji era
4) The first educational institution for Western-style painting in Japan
5) Japanese painters studied in the West in the early Meiji period
6) Revival of traditional Japanese art and Western painting
7) Summary: Tradition and Innovation in Japanese Modern Art, Report Exercise
8) Feedback and discussion based on reports


オンラインで実施することがあるため、KULASIS、PandA等で確認すること.
Check the information on KULASIS and PandA as lessons might be held online.
Evaluation Methods and Policy 授業への積極的参加(50%)とレポート提出(50%)により総合的に評価する。
Overall evaluation will be based on active participation in the class (50%) and submission of reports (50%).


到達目標について、地球環境学舎の成績評価基準に従って評価する。
Achievement level is assessed by GSGES's criteria.
Course Requirements None
Study outside of Class (preparation and review) 参考文献のほか、『原色現代日本の美術』『日本美術全集』(小学館)、至文堂の〈日本の美術〉〈近代の美術〉シリーズ等の書籍を参照し、日本近代美術作品の図版を見ておく。また可能であれば、京都国立近代美術館、東京国立近代美術館、京都文化博物館、泉屋博古館等の美術館において日本近代美術が展示されている際には、実際に美術作品を鑑賞する。

In addition to the reference materials, students should refer to books such as "Gendai Nihon no Bijutsu", "Nihon Bijutsu Zenshu" (Shogakukan), and the "Nihon no Bijutsu" and "Modern Bijutsu" series by Shibundo, and look at illustrations of Japanese modern art works. Also, if possible, when Japanese modern art is on display at museums such as the National Museum of Modern Art, Kyoto, the National Museum of Modern Art, Tokyo, the Museum of Kyoto and the Sen-oku hakukokan Museum, actually view the artworks.
Textbooks Textbooks/References 授業中に資料を配布する。
References, etc. 日本の近代絵画, 山梨絵美子、佐伯英里子、小池満紀子、山口桂三郎, (ブレーン出版、1996)
日本美術の歴史, 辻惟雄, (東京大学出版会、2005)
カラー版 日本美術史, 辻惟雄監修, (美術出版社、2013[増補新装版])
日本美術館, , (小学館、1997)
その他の参考書については授業中に紹介する。
PAGE TOP