Conservation Biology

Numbering Code G-GES32 53298 LJ68 Year/Term 2022 ・ Intensive, First semester
Number of Credits 1 Course Type Lecture
Target Year Master's students Target Student
Language Japanese Day/Period Intensive
Instructor name SETOGUCHI HIROAKI (Graduate School of Global Environmental Studies Professor)
NISHIKAWA KANTO (Graduate School of Global Environmental Studies Associate Professor)
Outline and Purpose of the Course 授業の目的は以下の内容を理解することである.
1.現在の生物多様性をもたらした進化学的機構.
2.近年(例えば更新世後期)における進化は種間や種内にどのような変異を形成したのか
3.生物多様性を維持するためには生物相をどのように管理するべきか.

Objectives of this class are to understand
1. What past evolutionary mechanisms have led to the biological diversity?
2. How recent (e.g., Late Pleistocene) evolutionary mechanisms shape the variation between and within species?
3. What should we conduct for managing biota to keep biodiversity?
Course Goals 1.生物多様性を形成する要因となった進化学的背景を理解する(集団遺伝学や分類学、生物地理学、生態学などを含む).
2.保全生物学の基礎的な知識を理解する.
3.京都市で行われている事例を参考にして、生物多様性の管理方法について議論を行う。

1. Understanding evolutionary background (including population genetics, taxonomy, biogeography and ecology) involving factors to produce and harbor biodiversity.

2. Understanding basic knowledge of conservation biology.

3. Discussing management of biodiversity using examples that have been conducted in Kyoto City.
Schedule and Contents 1.イントロダクションと授業の概要について(瀬戸口)
2.植物における保全生物学の基礎(瀬戸口)
3.植物における集団遺伝学の基礎(瀬戸口)
4.植物における生息域以外保全ならびに生息域内保全について(瀬戸口)
5.動物における保全生物学の基礎(西川)
6.京都市で行われている動物の保全プロジェクトの例について1(西川)
7.京都市で行われている動物の保全プロジェクトの例について2(西川)
8.グループディスカッション(西川)

オンラインで実施することがあるため、KULASIS、PandA等で確認すること.

1. Introduction and guidance (Setoguchi)
2. Primary of conservation biology (Plants: Setoguchi)
3. Primary of population genetics (Plants: Setoguchi)
4. Ex-situ and in-situ conservation (Plants: Setoguchi)
5. Primary of conservation biology (Animals: Nishikawa)
6. Examples of conservation project conducted in Kyoto City 1 (Animals: Nishikawa)
7. Examples of conservation project conducted in Kyoto City 2 (Animals: Nishikawa)
8. Group discussion (Animals: Nishikawa)

Check the information on KULASIS and PandA as lessons might be held online.
Evaluation Methods and Policy 全ての回に出席したことを前提にしてレポートの内容の評価100%
レポートの課題については授業の中で教員から提供される。作成したレポートはイントロダクションや本文、結論などを英文で書いてもらいます。

到達目標について、地球環境学舎の成績評価基準に従って評価する。


You must attend to all lectures and we evaluate based on your
2-3 Essaies (100 %).

(Title of each essay will be provided from professors in lectures. Each essay should include Introduction, Body and Conclusion, and be written in English.)


Achievement level is assessed by GSGES's criteria.
Course Requirements None
Study outside of Class (preparation and review) この分野の初学者は、授業前に上記の参考書を読んでおくこと。参考文献等は、授業の中で追ってお知らせします。

Learners should read the above reference before lecture. Additional references will be suggested in lecture.
References, etc. Biodiversity, E.O. Wilson, (The National Academies Press), PDF is available online: https://www.nap.edu/catalog/989/biodiversity
保全生物学を学ぶ上でとても優れた本です。また、集団遺伝学の基礎や、実際の保全の実例なども記載されており、多岐にわたって役に立ちます。

This important book for scientists and nonscientists alike calls attention to a most urgent global problem: the rapidly accelerating loss of plant and animal species to increasing human population pressure and the demands of economic development.
PAGE TOP