Management of Global Resources and Ecosystems
Numbering Code | G-GES32 53103 LE69 | Year/Term | 2022 ・ The first half of second semester | |
---|---|---|---|---|
Number of Credits | 2 | Course Type | Lecture | |
Target Year | Master's students | Target Student | ||
Language | English | Day/Period | Mon.1・Fri.1 | |
Instructor name |
SETOGUCHI HIROAKI (Graduate School of Global Environmental Studies Professor) SAIZEN IZURU (Graduate School of Global Environmental Studies Professor) WATANABE TETSUHIRO (Graduate School of Global Environmental Studies Associate Professor) |
|||
Outline and Purpose of the Course |
自然資源は生物による再生産機構が有効に働く環境、生態系を健全に保つことにより循環的かつ持続的に利用可能となる。本講義では、陸域、水域のさまざまな 生態系における物質循環の特徴と生態系間の連環機構について概説すると共に、現在世界各地でみられる生態系機能の劣化とその保全・修復の試みを理解するこ とを通して、生態系と調和した自然資源利用のあり方を考える。 We will consider how terrestrial and aquatic ecosystems are structured, work, and respond to human activity. The lecture provides a basis for understanding the world's ecosystems and assists students in evaluating alternatives and in making wise decisions regarding world's ecology and resource management. |
|||
Course Goals |
履修終了時には、地球環境学を考察する基礎として、陸域・水域生態系における諸プロセスを理解できていることが求められる。 At the end of this class, students are required to understand basic ecological processes in terrestrial and aquatic ecosystems as a basis for studying further global environmental issues. |
|||
Schedule and Contents |
第1回 地域資源利用と生態系 1/ Regional resource utilization and ecosystem 1* 第2回 地域資源利用と生態系 2 / Regional resource utilization and ecosystem 2* 第3回 農業生産と生態系 / Agricultural production and ecosystem* 第4回 ケーススタディ : モンゴルの遊牧と東南アジアの農業 / Case study 1: Nomadic herding in Mongolia and agriculture in Southeast Asian countries* 第5回 総合討論:環境問題と地域資源利用および生態系の関係性 / Discussion: The relationships between environmental problems and regional resources as well as ecosystems (services)* 第6回 気候と生態系 / Climate and ecosystems** 第7回 陸上生態系におけるエネルギーと物質の循環 / Energy transformation and nutrient cycling in terrestrial ecosystems** 第8回 土壌と生態系 / Soils and soil ecosystems** 第9回 乾燥地・半乾燥地における農業と環境問題 / Agriculture and environmental problems in arid and semi-arid regions** 第10回 湿潤地域における農業と環境問題 / Agriculture and environmental problems in humid regions** 第11回「種と種形成」種とは何か? 種はどのようにして形成されるのか/ Species definition and speciation process*** 第12回「陸上における植物の種多様性」/ Plant species diversity on terrestrial area*** 第13回「環境への適応と種内の多様性」 / Adaptation to habitat environment and intraspecific diversity*** 第14回「絶滅危惧植物と保全施策の試み」 / Endangered plants and approaches for protecting*** 第15回「総合討論」 / General discussion *,**,*** 担当者:*西前、**渡邊、***瀬戸口 Given by Prof. Saizen*, Associate Prof. Watanabe** and Prof. Setoguchi***, respectively. オンラインで実施することがあるため、KULASIS、PandA等で確認すること. Check the information on KULASIS and PandA as lessons might be held online. |
|||
Evaluation Methods and Policy |
授業中の小試験(75%)および期末レポート試験(25%)を総合して評価する。 Evaluated by the sum of scores of mid-term quizzes and reports (75%) and end-of-term report (25%). 到達目標について、地球環境学舎の成績評価基準に従って評価する。 Achievement level is assessed by GSGES's criteria. |
|||
Course Requirements | None | |||
Study outside of Class (preparation and review) |
各講義終了後には、配布されるテキスト等を用いて、理解を深めるための復習を求める。 Students are required to study on each of the topics after lecture by using the materials distributed. |
|||
Textbooks | Textbooks/References |
特に指定せず、必要に応じて資料を配付する。 Not specified. |
||
References, etc. | Soils, Dubbin, W. , (The Natural History Museum, London), ISBN:0565091506 |