New Environmental Engineering II, Advanced

Numbering Code G-GES32 64506 LE16 Year/Term 2022 ・ Second semester
Number of Credits 2 Course Type Lecture
Target Year Master's students Target Student
Language English Day/Period Mon.5
Instructor name ECHIGO SHINYA (Graduate School of Global Environmental Studies Professor)
TAKAOKA MASAKI (Graduate School of Engineering Professor)
TAKANO HIROHISA (Graduate School of Global Environmental Studies Professor)
FUJIMORI SHINICHIRO (Graduate School of Engineering Associate Professor)
Outline and Purpose of the Course The course is conducted in simultaneous distance-learning from Kyoto University, or from remote lecture stations in University of Malaya, and Tsinghua University. For the distance-learning, a hybrid system is used, which consists of prerecorded lecture VIDEO, VCS (Video conference system) and SS (slide sharing system). The students are requested to give a short presentation in English in the end of the lecture course. This course may improve students’English skill and international senses through these lectures, presentations, and discussions.
The course provides various kinds of engineering issues related to atmospheric environment, climate change and solid wastes management in English, which cover fundamental knowledge, the latest technologies and regional application examples. These lectures, English presentations by students, and discussions enhance English capability and internationality of students.

 本科目は、京都大学、マラヤ大学、清華大学の3大学の同時遠隔共同授業である。すべての授業は英語のみで実施され、京都大学、マラヤ大学、清華大学の教員が、直接(京都大学)または遠隔(マラヤ大学、清華大学)で講義される。このため、収録済みビデオ、テレビ会議システムVCS、スライド共有システムを併用したハイブリッド遠隔learningシステムで講義は実施される。また、学生は、これら講義を参考に英語によるショート課題発表を行う。各国事情に関する講義、課題発表、さらに海外大学の教員・大学院生との総合討論などを通じて、環境分野における英語能力の向上・国際性の向上を培う。
 講義内容は、大気環境、気候変動、廃棄物管理に関わる環境工学諸課題であり、その基礎知識・最新技術・地域性と適用例を講義する。講義およびその後の学生発表・討議により、専門知識の習熟とともに、専門英語力・国際性を修得する。
Course Goals This lecture expects students to freely discuss environmental issues on air and solid wastes with international researchers and students in English. For this purpose, the course encourages the students to conduct self-study for following up each lecture's contents, and requests them to enhance their capabilities by preparations on issues related to water environment.

本講義は、受講者が英語で大気・固形廃棄物環境問題を海外の研究者・学生と自由に討議できることを期待している。そのため、講義内容のフォローアップを自ら行うとともに、それに基づく発表でその能力が涵養されるように設計している。これにより、大気汚染・固形廃棄物について、世界レベルでの問題、さらにその対策・技術を習得できる。
Schedule and Contents No.1 (Oct. 3) Global Warming and Low Carbon Society (Fujimori)
地球温暖化と低炭素社会(藤森)

No. 2 (Oct. 17) Air Pollution, Its Historical Perspective from Asian Countries (I), Malaysia (Prof. Nasrin Aghamohammadi, University of Malaya)
大気汚染、その歴史的展望、アジアの国から(1):マレーシア(マラヤ大学Nasrin教授)

No. 3 (Oct. 24) Air Pollution, Its Historical Perspective from Asian Countries (III), China (Prof. Wang Shuxiao, Tsinghua University)
大気汚染、その歴史的展望、アジアの国から(2):中国(清華大学Wang教授)

No. 4 (Oct. 31) Air Pollution, Its Historical Perspective from Asian Countries (III), Japan (Takano)
 大気汚染、その歴史的展望、アジアの国から(3):日本(高野)

No. 5 (Nov. 7) Student Presentations /Discussions I (all)
学生課題発表I(全員)

No. 6 (Nov. 14)Solid Waste Management, Case Study in Japan(Takaoka)
廃棄物管理事例研究:日本(高岡)

No. 7 (Nov. 28) Solid Waste Management, Case Study in Malaysia (Prof. Fauziah Shahuk Hamid, University of Malaya)
廃棄物管理事例研究:マレーシア(マラヤ大学Fauziah教授)

No. 8 (Dec. 5) Solid Waste Management, Case Study in China
(Prof. Lu Wenjing, Tsinghua University)
 廃棄物管理事例研究:中国(清華大学Lu教授)

No. 9 (Dec. 12) Overview of Waster Management in Malaysia
(Prof. Noor Zalina Mahamood, University of Malaya)
マレーシアの廃棄物管理の概要(マラヤ大学Noor教授)

No. 10 (Dec. 19) Student Presentations /Discussions II (all)
学生課題発表II(全員)

No. 11 (Dec. 26) Student Presentations /Discussions II (all)
学生課題発表II(全員)

No. 12 (Jan. 16) Feed Back (all)
フィードバック(全員)

オンラインで実施することがあるため、KULASIS、PandA等で確認すること.
講義の順番等,スケジュールが変更なることがある。
Check the information on KULASIS and PandA as lessons might be held online.
The lecture schedule (order of lecture) is subject to change .
Evaluation Methods and Policy Evaluated by Positive participation and attendance (40%), and presentation and Q&A (60%).
受講態度における積極性(40%)と、発表および討議(60%)で評価する。


Achievement level is assessed by GSGES's criteria.
到達目標について、地球環境学舎の成績評価基準に従って評価する。
Course Requirements None
Study outside of Class (preparation and review) Homework of the lectures is required to follow up each lecture's contents, and to conduct a final presentation preparation.
最終発表のため、各授業の発展的調査を必要とする。
Textbooks Textbooks/References None.
References, etc. To be announced at the class.
PAGE TOP