New Environmental Engineering I, Advanced

Numbering Code G-GES32 64505 LE16 Year/Term 2022 ・ First semester
Number of Credits 2 Course Type Lecture
Target Year Master's students Target Student
Language English Day/Period Mon.5
Instructor name ECHIGO SHINYA (Graduate School of Global Environmental Studies Professor)
SHIMIZU YOSHIHISA (Graduate School of Engineering Professor)
NISHIMURA FUMITAKE (Graduate School of Engineering Associate Professor)
Outline and Purpose of the Course The course is conducted in simultaneous distance-learning from Kyoto University, or from remote lecture stations in University of Malaya and Tsinghua University. For the distance-learning, a hybrid system is used, which consists of VCS (Video conference system) and SS (slide sharing system). The students are requested to give a short presentation in English in the end of the lecture course. This course may improve students’English skill and international senses through these lectures, presentations, and discussions.
This course provides various kinds of engineering issues related to water environment in English, which cover fundamental knowledge, the latest technologies and regional application examples. These lectures, discussions, and English presentations by students enhance English capability and internationality of students.

 本科目は、京都大学、マラヤ大学、清華大学の3大学同時遠隔共同授業である。すべての授業は英語のみで実施され、京都大学、マラヤ大学、清華大学の教員が、直接(京都大学)または遠隔(マラヤ大学、清華大学)で講義される。このため、テレビ会議システムVCS、スライド共有システムを併用したハイブリッド遠隔learningシステムで実施される。また、学生はこれら講義を参考に英語によるショート課題発表を行う。各国事情に関わる講義、課題発表、さらに海外大学の教員・大学院生との総合討論を通じて、環境分野における英語能力の向上・国際性の向上を培う。
 講義内容は、水環境に関わる環境工学諸課題で、その基礎知識・最新技術・地域性と適用例を講義する。講義およびその後の学生発表・討議により、専門知識の習熟とともに、専門英語力・国際性の修得を目的とする。
Course Goals This lecture expects students to freely discuss water environmental issues with international researchers and students in English. For this purpose, the course encourages the students to conduct self-study for following up each lecture's contents, and requests them to enhance their capabilities by preparations on issues related to water environment.

本講義は、受講者が英語で水環境問題を海外の研究者・学生と自由に討議できるを期待している。そのため、講義内容のフォローアップを自ら行うとともに、それに基づく発表でその能力が涵養されるように設計している。本講義により、世界レベルでの水環境問題とその適用技術を英語で習得できる。
Schedule and Contents No. 1 (April 11) Guidance & self-introduction of students & lecturer on “From Ecotoilets to Ecotowns (Shimizu) エコトイレからエコタウン(清水)

No.2 (April 18) Anaerobic Technologies for Wastewater Treatment (Prof. Shaliza, University of Malaya) 嫌気性生物処理技術(マラヤ大学Shaliza教授)

No. 3 (April 25) Wastewater Treatment Plants Case Study in China - Biological Nutrient Removal (BNR) (Prof. Wen, Tsinghua University) 中国の排水処理現況:生物学的窒素除去(BNR)(清華大学文湘華教授)

No.4 (May 2) Development of Wastewater Treatment Technologies: History and Latest Trends in Japan (Nishimura) 日本における廃水処理技術の開発経緯と最新の技術(西村)

No.5 (May 9) Water Supply in Malaysia: Challenges and Opportunities (Prof. Faridah, University of Malaya) マレーシアの水供給:課題と可能性(マラヤ大学Faridah准教授)

No. 6 (May 16) Advanced Oxidation Process (Prof. Zhang, Tsinghua University) 促進酸化法(清華大学Zhang教授)

No. 7 (May 23) Treatment Technologies (Practical & Advanced Technology I): Membrane Technology (MT) (Prof. Huang, Tsinghua University) 処理技術(実践的高度技術I):膜処理(清華大学黄霞教授)

No. 8 (May 30) Current Issues in Drinking Water Treatment in Japan (Echigo)  日本の浄水処理における諸課題(越後)

No. 9 (June 6) Student Presentations /Discussions I (all) 学生課題発表1(全員)

No. 10 (June 20) Student Presentations /Discussions II (all) 学生課題発表2(全員)

No. 11 (June 27) Student Presentations /Discussions III (all) 学生課題発表3(全員)

No. 12 (July 4) Feed Back (all) フィードバック(全員)

オンラインで実施することがあるため、KULASIS、PandA等で確認すること.
Check the information on KULASIS and PandA as lessons might be held online.
Evaluation Methods and Policy Evaluated by Positive participation and attendance (40%), and presentation and Q&A (60%).
受講態度における積極性(40%)と、発表および討議(60%)で評価する。

Achievement level is assessed by GSGES's criteria.
到達目標について、地球環境学舎の成績評価基準に従って評価する。
Course Requirements None
Study outside of Class (preparation and review) Homework of the lectures is required to follow up each lecture's contents, and to conduct a final presentation preparation.
最終発表のため、各授業の発展的調査を必要とする。
Textbooks Textbooks/References None.
References, etc. To be announced at the class.
PAGE TOP