Environmental Marketing Management
Numbering Code | G-GES32 53267 LJ44 | Year/Term | 2022 ・ The second half of first semester | |
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Number of Credits | 1 | Course Type | Lecture | |
Target Year | Master's students | Target Student | ||
Language | Japanese | Day/Period | Tue.4 | |
Instructor name | YOSHINO AKIRA (Graduate School of Global Environmental Studies Associate Professor) | |||
Outline and Purpose of the Course |
環境問題は、市場メカニズムでは解決できないので、政策的な介入が必要とされます。しかし、政策的な規制や制度的枠組みだけでカバーできる環境問題の範囲は限られています。企業や消費者が、自らの範囲で環境へのとりくみを持続的に行っていく必要があります。しかし、企業の環境へのとりくみがCSRに留まっていてはその範囲は限られます。消費者の我慢や倫理感にだけ頼っていてもその広がりや持続性はないでしょう。企業は、その目標に環境への取り組みを内部化できるのでしょうか?消費者は意識と行動を環境と調和したものに変革できるのでしょうか?現在、CSRや政策への対応の範囲を超えて環境問題に取り組む企業が出現しています。そうした企業を評価し支持する消費者も現れています。授業では、そうした事例を紹介しながら、持続性可能な社会に向けた企業および消費者の行動を分析・評価するためのマーケティング論の概念と手法について解説していきます。 Any agent never continue his environmental activity without the communication with the society, such as the marketing activity or the risk communication, because of non-existence of the environment market. In this class, I will lecture on how to analyze economically such communications. |
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Course Goals |
・ 企業が自発的に行っている環境への取り組みの必要性と要件について理解する。 ・ 企業が現在行っている環境へのとりくみの諸類型と現状について理解する。 ・ マーケティング論の基本的概念について知る。 ・ マーケティングリサーチの概要を知る。 ・ 環境問題に対する消費者行動を分析するための枠組みを知る。 |
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Schedule and Contents |
1 解題 Introduction 2 「規範的」環境配慮活動のマーケティング Marketing on Environmentally-"Normative" Activities 3 「革新的」環境配慮活動のマーケティング Marketing on Environmentally-"Innovative" Activities 4 「防衛的」環境配慮活動のマーケティング Marketing on Environmentally-"Defensive" Activities 5 「整合的」環境配慮活動のマーケティング Marketing on Environmentally-"Consistent" Activities 6 消費者の環境配慮行動の理論と分析 Theory and Estimation on Pro-environmental Consumer Behavior 7 環境保全型農業のマーケティング Marketing of Alternative Agriculture 8 フィードバック Feedback オンラインで実施することがあるため、KULASIS、PandA等で確認すること. Check the information on KULASIS and PandA as lessons might be held online. |
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Evaluation Methods and Policy |
【評価方法】 期末に課すレポートに基づき評価する(100%) 【評価基準】 授業内容の理解度(70%) 授業内容をふまえた発展的考察力(30%) 到達目標について、地球環境学舎の成績評価基準に従って評価する。 Obligation for the grade point: An end-of-term report are required .(100%) Evaluation criteria: Level of understanding of contents (70%) and practical cogitation (30%) Achievement level is assessed by GSGES's criteria. |
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Course Requirements | None | |||
Study outside of Class (preparation and review) |
授業で利用するレジュメは、事前にKLASISに掲載するので、ダウンロードして予習・復習を行うこと。 毎回、テーマを与えるので、それに沿った具体的事例の収集と分析・評価を授業時間外で行うこと。 You can download the resumes form KULASIS. Try not only to understand the contents of the class but also to collect and analyze and evaluate cases related to them. |
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Textbooks | Textbooks/References | None. | ||
References, etc. |
To be announced at the class. |
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Related URL | http://www.eeso.ges.kyoto-u.ac.jp/emm/?page_id=476 |