Applied Game Theory

Numbering Code G-ECON31 6A641 LJ43 Year/Term 2022 ・ Second semester
Number of Credits 2 Course Type Lecture
Target Year Target Student
Language Japanese Day/Period Mon.1
Instructor name SADAKANE HITOSHI (Institute of Economic Research Assistant Professor)
Outline and Purpose of the Course 本講義では不完備情報ゲーム理論及びその応用分野である「Information Design」を取り上げ、近年の研究成果について講義・輪読を通じて学習する。前半は講義形式で分野の基礎理論について学習する。後半は輪読形式で近年の先行研究を精読する。講義では、理論を正確に理解しそれを自身の研究に応用する能力を身につけることを目的とする。
Course Goals 先行研究の精読を通じて、基本的な手法について理解し、最新の研究の流れを理解するとともに、自身の研究に発展させることを目標とする。
Schedule and Contents 以下のプランに従って講義を進める。輪読回ではリストにある先行研究の中から論文を選択し精読する。ただし講義の進みぐあい、参加者の興味・レベルに応じて順序や同一テーマの回数を変えることがある。

(1)イントロ【1週】

(2)講義【3-4週】
・Bayesian Persuasion

・Information Design and Bayes Correlated Equilibrium

(4)輪読【9-10週】
・Ely, Jeffrey C. "Beeps." American Economic Review 107.1 (2017): 31-53.

・Kolotilin, A., Mylovanov, T., Zapechelnyuk, A., & Li, M. (2017). "Persuasion of A Privately Informed Receiver." Econometrica, 85(6), 1949-1964.

・Bergemann, Dirk, Benjamin Brooks, and Stephen Morris. "First‐Price Auctions With General Information Structures: Implications for Bidding and Revenue." Econometrica 85.1 (2017): 107-143.

・Gitmez, Arda, and Pooya Molavi. "Media Capture: A Bayesian Persuasion Approach." (2019, working paper).

・Ichihashi, Shota. "Online Privacy and Information Disclosure by Consumers." American Economic Review 110.2 (2020): 569-95.

・Zapechelnyuk, Andriy. "Optimal Quality Certification." American Economic Review: Insights 2.2 (2020): 161-76.

・Egorov, Georgy, and Konstantin Sonin. "Persuasion on networks." No. w27631. National Bureau of Economic Research, 2020.

・Lipnowski, Elliot, and Doron Ravid. "Pooled Testing for Quarantine Decisions." Journal of Economic Theory 198 (2021): 105372.

・Bergemann, Dirk, Benjamin Brooks, and Stephen Morris. "Search, Information, and Prices." Journal of Political Economy 129.8 (2021): 2275-2319.

・Krahmer, Daniel. "Information design and strategic communication." American Economic Review: Insights 3.1 (2021): 51-66.

・Inostroza, Nicolas, and Alessandro Pavan. "Persuasion in Global Games with Application to Stress Testing." (2021, working paper).

・Bergemann, Dirk, Benjamin Brooks, and Stephen Morris. "Counterfactuals with Latent Information." American Economic Review 112.1 (2022): 343-68.

・Bergemann, D., Heumann, T., Morris, S., Sorokin, C., & Winter, E. "Optimal Information Disclosure in Auctions." (forthcoming, American Economic Review: Insights).

・Lipnowski, Elliot, Doron Ravid, and Denis Shishkin. "Persuasion via Weak Institutions." (forthcoming, Journal of Political Economy).


(5)フィードバック【1週】
Evaluation Methods and Policy 成績は、論文のプレゼンテーション(60%)、平常点・輪読の際の議論への貢献(20%)、期末レポート(20%)で評価する。
Course Requirements 大学院科目「上級ミクロ経済学」「経済学のための数学」を履修済みであるか、それと同等の能力があることを前提とする。
Study outside of Class (preparation and review) 輪読する論文に関しては、発表者以外も必ず読んだ上で授業に参加すること。報告担当者は事前にスライドを準備して授業に臨むこと。
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