Accounting Cultural Theory B
Numbering Code | G-ECON31 6A574 SJ44 | Year/Term | 2022 ・ First semester | |
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Number of Credits | 2 | Course Type | Seminar | |
Target Year | Target Student | |||
Language | Japanese | Day/Period | Tue.3 | |
Instructor name | SUZUKI HIROYUKI (Graduate School of Economics Senior Lecturer) | |||
Outline and Purpose of the Course | 「会計文化論B」では、1.研究の哲学的土台、2.学術的問い、の2つのテーマに沿って先行研究をレビューします。先行研究の検討を通じて近年の研究動向に関する知見を得るだけでなく、論文が一貫した哲学的土台の下で書かれているかや、論文中で立てられている問いの学術的意義はどう評価できるかなど、批判的な視点を持って論文を吟味する眼力を養うことを目的とします。 | |||
Course Goals | 1.批判的に先行研究をレビューする能力と、自身の論文について2.一貫した哲学的土台の基で構想する能力、3.学術的意義のある問いを立てる能力の3つを修得することを目標とします。 | |||
Schedule and Contents |
本講義は大きく分けて二部構成となっています。第一部では、先行研究を検討する際の2つの視角である哲学的土台と学術的問いに関する文献、および本講義で取り上げる、会計研究において近年注目を浴びている領域の一つである「会計と大衆文化(accounting and popular culture」についての基礎理解を深めるための文献を輪読します。この基礎理解に基づき、第二部では具体的な先行研究の一つ一つを輪読し、1.研究内容、2.哲学的土台、3.学術的問いの3点に沿って検討します。以下はその授業計画の概略ですが、受講者の人数や理解度に応じて授業回の割り振り等は変更になる可能性があります。 第一部:第1回~第5回 ガイダンス 1.Tomkins, C and R. Groves. 1983. The everyday accountant and researching his reality. Accounting, Organizations and Society. 8(4): 361-374. 2.Davis, M. S. 1971. That's interesting: Towards a phenomenology of sociology and a sociology of phenomenology. Philosophy of Social Sciences. 1(4): 309-344. 3.Jeacle, I. 2018. Popular culture. In, The Routledge Companion to Critical Accounting, edited by R. Roslender, 334-349. Oxford: Routledge. 4.Jeacle, I. 2017. Editorial: Managing popular culture. Management Accounting Research, 35:1-4. 5.Jeacle, I. 2012. Accounting and popular culture: Framing a research agenda. Accounting, Auditing & Accountability Journal. 25(4):580-601. 第二部:第6回~第15回 6.Janin, F. 2017. When being a partner means more: The external role of football club management accountants. Management Accounting Research. 35: 5-19. 7.Carlsson-Wall, M., K. Kraus, and L. Karlsson. 2017. Management control in pulsating organisations: A multiple case study of popular culture events. Management Accounting Research. 35: 20-34. 8.Dambrin, C. and C. Lambert. 2017. Beauty of not beauty: Making up the producer of popular culture. Management Accounting Research. 35: 35-46. 9.Lapsley, I. and J. V. Rekers. 2017. The relevance of strategic management accounting to popular culture: The world of West End Musicals. Management Accounting Research. 35: 47-55. 10.Mikes, A. and F. Morhart. 2017. Bringing Back Charlie Chaplin: Accounting as Catalyst in the Creation of an Authentic Product of Popular Culture. Management Accounting Research. 35:66-82. 11.Maier, E. R. 2017. The budget in the aesthetic: The role of calculative practice in the production of popular culture. Management Accounting Research. 35:83-98. 12.Jeacle, I. 2017. The popular pursuit of DIY: Exploring the role of calculative technologies in an actor network. Management Accounting Research. 35: 99-109. 13.Jackson, W. J., A. S. Paterson, C. K. M. Pong, and S. Scarparo. 2012. "How easy can the barley brie": Drinking culture and accounting failure at the end of the nineteenth century in Britain. Accounting, Auditing & Accountability Journal. 25(4):635-659. 14.Cooper, C. and J. Johnston. 2012. Vulgate accountability: Insights from the field of football. Accounting, Auditing & Accountability Journal. 25(4):602-634. 15.Jacobs, K. and S. Evans. 2012 Constructing accounting in the mirror of popular music. Accounting, Auditing & Accountability Journal. 25(4):673-702. |
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Evaluation Methods and Policy | 平常点(担当回の報告60%;担当外の回の授業内での発言40%)によって評価する。 | |||
Course Requirements | None | |||
Study outside of Class (preparation and review) | 指示された文献を読んで授業中の議論に参加することが重要です。 | |||
Textbooks | Textbooks/References | 上記授業計画欄に記載の参考文献のうち、3.以外を事前にダウンロードのこと。3.については授業中にコピーを配布します。 |