Advanced Japanese (Academic Writing)

Numbering Code U-LAS29 20020 SJ48 Year/Term 2022 ・ Second semester
Number of Credits 2 Course Type Seminar (Foreign language)
Target Year All students Target Student International students
Language Japanese Day/Period Mon.3
Instructor name UNO SEIKO (Part-time Lecturer)
Outline and Purpose of the Course 本講義は、学術的な論文・レポートを執筆するために必要な能力を身につけることを目的とする。導入、問題提起、論拠提示、結論提示、展望提示などといった学術論文の各部分で用いられる日本語表現の使い方を学ぶ。また、一つのテーマについてアウトライン作成から序論、本論、結びまでの実践練習を行う。その際、推敲を行うことを重視し、読み手を意識した説得力のある文章を書く力を習得する。

The purpose of this class is for students to acquire advanced Japanese language skills necessary for writing academic papers. Students will learn expressions used in each section of an academic paper, beginning with the introduction, outlining the research problem, supporting arguments with data, stating conclusions, and describing outlooks for future research. Students will receive practical lessons at every stage of the writing process, including creating an outline, introduction, main body, and conclusion. In addition, students will be asked to proofread their writing, and through this exercise they will acquire the skills necessary to write convincing papers.

Course Goals 専門の学習・研究に役立つ日本語応用力を向上させる。
・不自由なく大学の講義が理解でき、学術的な文章の読み書きや議論ができる。
・文法的な誤りが少なく、場面に応じた言い回しやことばの使い分けができる。

・To be able to apply the Japanese skills you have acquired to your studies in your own major or field of research.
・To be able to comprehend university lectures, read and write academic text, and participate in academic discussions with ease.
・To be able to communicate with few grammatical errors, and to be able to distinguish and use expressions according to different situations.
Schedule and Contents <第1週> 
1.シラバス説明
2.レポートの形式 
3.テーマに関するブレインストーミング 
4.資料収集の方法を学ぶ
<第2週>
1.資料に関する説明活動 
2.追加資料収集
3.表現練習01文末スタイル
<第3週> 
1.課題発見とテーマの絞り込み
2.集めた資料の再整理
3.定義の重要性を学ぶ・定義の執筆
4.問題提起
5.表現練習02 縮約・省略の文末表現
<第4週>  
1.論拠の方法を学ぶ
2.レポートテーマ決定のための話し合い
3.表現練習03 副詞
<第5週> 
1.見本レポートを読んで著者の意図と構成を考える 
2.自分のレポートの言いたいことを整理する
3.タイトル・アウトラインを作成する(1)
4.表現練習小テスト1
<第6週> 
1.アウトラインピアチェックとフィードバック
2.タイトル・アウトラインを作成する(2)アウトライン修正 
3.表現練習04 文を続ける形式(連用中止形)
<第7週>  
1.第一稿を書き始める
2.表現練習05 接続詞
<第8週>
1.第一稿自己チェック・クラスメートとの読み合い
2.表現練習06 セットで使う表現(呼応)
<第9週>
1.レポートで大切な引用方法や参考文献の書き方を学ぶ(1) 
2.第一稿修正→第二稿執筆開始
3.表現練習小テスト2
<第10週>
1.レポートで大切な引用方法や参考文献の書き方を学ぶ(2) 
2.第二稿自己チェック・クラスメートとの読み合い
<第11週>
1.第二稿フィードバック→最終稿執筆開始
<第12週>
1.レポートテーマ発表会準備
2.レポートの要旨を書いてみる
<第13週>
1.レポートテーマ発表会 
<第14週>
1.最終稿読み合い 
2.レポート執筆活動の自己評価・振り返り
<第15週>
1.コース全体のフィードバック


1. Syllabus
2. Report type
3. Brainstorming for the theme of your report.
4. Gather materials for your report

1. Discuss collected materials
2. Gather additional materials for your report
3. Practice phrases 01 Sentence Endings

1. Find a research topic and narrow the theme of your report
2. Organize collected materials
3. The importance of terminology and the definitions/Define the terminology
4. Develop the problem statement
5. Practice phrases 02 Abbreviated sentence ending expressions

1. Learn the methods of Argument
2. Discussion to finalize the report topic
3. Practice phrases 03 Adverbs

1. Read a sample report to find the author's structure and intent
2. Organize your thoughts for the report
3. Write the title and outline for the report(1)
4. Practice phrases:Quiz 1

1. Outline: Peer check / feedback
2. Write the title and outline for the report(2) Revise the outline
3. Practice phrases 04 Connecting sentences

1. Start writing the first draft
2. Practice phrases 05 Conjunctions

1. Self evaluation of the first draft
2. Review classmates' first drafts
3. Practice phrases 06 Set phrases

1.The importance of quotations and reference materials(1)
2. Revise the first draft  Start writing the second draft
3. Practice phrases: Quiz 2

1.The importance of quotations and reference materials(2)
2. Self evaluation of the second draft
3. Review classmates' second drafts

1. Second draft feedback  Start writing the final draft

1. Prepare for the presentation of your report topic in class
2. Write the Abstract of your report

1.Present your report topic in class

1. Review classmates' final drafts
2. Self-evaluation and Reflection on your report

1. Course feedback
Evaluation Methods and Policy ・課題提出 40%
・レポート 40%
・授業活動参加への積極性・貢献度 10%
・小テスト 10%
・成績評価基準の更なる詳細については、授業中に指示する。
・5回以上の欠席者は評価の対象としない。

・Assignments 40%
・Report 40%
・Class participation and Contribution 10%
・Quizzes 10%
・Details of the grading method and evaluation criteria will be provided in class.
・Students who are absent from 5 or more class sessions will not be evaluated.
Course Requirements 「全学共通科目履修の手引き」を参照。
Refer to the Handbook of Liberal Arts and Sciences Courses.
Study outside of Class (preparation and review) 各講義で学習した内容をもとに、課題に取り組み期日までに提出することが求められます。
Students are expected to work on your report based on the content of each class and hand in the assignments by the due date.
Textbooks Textbooks/References 『大学生のための表現力トレーニング あしか: アイデアをもって社会について考える(レポート・論文編)』, 宇野聖子・藤浦五月, (ココ出版), ISBN:9784904595831
テキストに書き込みながら授業を進めます。授業の初日からテキストを持ってきてください。
必要なプリント等は適宜授業内で、配布します。

We will use the textbook from the first day of class. Make sure to bring the textbook to class.
Other class materials will be distributed in class.
References, etc. 必要なプリント等は適宜授業内で、配布します。
Other class materials will be distributed in class.
PAGE TOP