Intermediate Japanese II(6H course)

Numbering Code U-LAS29 20042 SJ48 Year/Term 2021 ・ First semester
Number of Credits 6 Course Type Seminar (Foreign language)
Target Year All students Target Student International students
Language Japanese Day/Period Tue.5・Fri.4・5
Instructor name SASAKI YUKI (Institute for Liberal Arts and Sciences Program-Specific Associate Professor)
DOI MITSURU (Part-time Lecturer)
Outline and Purpose of the Course 日本語中級Ⅱ(6Hコース)は、「聞く・読む・書く」の3技能を向上させながら、中級前半から上級へとつながる日本語能力を養うことを目的としている。
本コースは、週3クラス(3日間)の授業で構成されている。一週間で(1)文法・作文 (2)聴解 (3)読解・応用練習問題を行い、中級レベルの日本語能力の定着を図る。

This integrated course aims to develop an all-round ability of Japanese at the upper intermediate level, focusing on reading, listening and writing skills. It consists of three sessions per week, taking up 1) grammar and composition, 2) listening comprehension, 3) reading comprehension and their application.
Course Goals 次のことができるようになることを目指す。
1. 新聞記事、随筆などの様々なジャンルの文章が理解できる読解力の習得
2. 的確な構成の、説得力のある文章を作成できる程度の文章力の習得
3. 中級後半レベルの文法を実践的に使える運用力の習得
4. JLPT N2/CEFR B2 レベル相当の日本語運用力の習得

Course goals are as follows.
1. To develop reading comprehension abilities sufficient for understanding various written materials such as newspaper articles and essays.
2. To develop composition abilities necessary for composing well-formed and well-argued essays.
3. To develop practical skills in upper-intermediate level grammar.
4. To attain a level of proficiency equivalent to the JLPT N2 level or CEFR B2 level.
Schedule and Contents ・日本語中級Ⅱ(6Hコース)は、以下の3クラスから構成されている。
火曜日5限 文法・作文(担当:土井)
金曜日4限 文法・読解(担当:佐々木)
金曜日5限 聴解・応用練習問題(担当:佐々木)

毎週メインテキストの『みんなの日本語 中級本冊Ⅱ』(スリーエーネットワーク)を1課ずつ学習していく。授業計画は以下の通りである。
第1週 ガイダンス、中級前半復習、第13課(随筆・解説文)
第2週~第4週 第14課~第16課
①文法・作文:関連文法の学習・関連表現を用いた作文
②読解:随筆・解説文・説明文・新聞記事
③聴解:日常的な社交場面での会話・体験談・物語を聞き取る
第5週 第13課~16課の復習、小テスト1、第17課
第6週~第10週 第17課~第20課、復習、小テスト2
①文法・作文:関連文法の学習・関連表現を用いた作文
②読解:解説文・小説・事実描写・評価・提言・新聞記事
③聴解:相手に応じた使い分け、謝罪、感想、スピーチ、インタビューを聞き取る
第11週~第14週  第21課~第24課、復習、小テスト3
①文法・作文:関連文法の学習・関連表現を用いた作文
②読解:意見文、手紙、依頼状、論文講読、随筆、主張文
③聴解:スピーチにおける論拠、図表を用いた解説、意見交換、ディスカッション、面接での応答を聞き取る
第15週 総復習、期末テスト、プレゼンテーション
第16週 フィードバック

なお、学習順序、授業内容は受講者の理解の状況に応じて変更される可能性がある。

Intermediate Japanese II (6H Course) is comprised of the following four classes.
Tuesday, 2nd period: Grammar and composition (Instructor: Doi)
Friday, 4th period: Grammar and reading comprehension(Instructor: Sasaki)
Friday, 5th period: Listening comprehension and over all application(Instructor: Sasaki)

We will use “Minna no Nihongo Intermediate II” as our main text book, and cover one lesson each week.

The course schedule is as follows.
Week 1 Guidance, Review of lower intermediate level Japanese, Lesson 13
Weeks 2-4 Lessons 14 -16
Week 5 Review of lessons 13-16, Test 1, Lesson 17
Weeks 6-10 Lessons 17-20, Review of Lessons 17-20, Test 2
Weeks 11-14 Lessons 21-24, Review of Lessons 21-24, Test 3
Week 15  Review, Final Exam, presentation
Week 16 feedback

The schedule may change depending on students’ abilities.
Evaluation Methods and Policy ・小テスト1~3及び期末テストの成績を基に成績評価を行う。成績評価基準は次の通りである。
   小テスト1~3  30%
   期末テスト   40%
   授業参加度合  30%

3コマ連続の授業であるため、各コマ全回数の三分の一以上の欠席者は評価の対象としない。

The student’s final grade will be based on 1) Tests 1-3 (30%), 2) Final exam (40%), and 3) in-class participation (30%).
Students who are absent from 1/3 or more of the total 15 sessions of each class will not be evaluated.
Course Requirements Kyoto University International Undergraduate Program生専用科目

「全学共通科目履修の手引き」を参照。

Refer to the Handbook of Liberal Arts and Sciences Courses.
Study outside of Class (preparation and review) 『みんなの日本語中級II 翻訳・文法解説』の各課の語彙・文法についての解説を事前に読んでおくこと。
Students are expected to study the grammar and vocabulary in each lesson using “Minna no Nihongo Intermediate II Translation and Grammatical Notes” before coming to class.

各課のはじめに単語クイズを行う。
A vocabulary quiz will be administered at the beginning of each class.
Textbooks Textbooks/References みんなの日本語 中級Ⅱ本冊, , (スリーエーネットワーク), ISBN:978-4-88319-590-9
みんなの日本語 中級Ⅱ翻訳・文法解説, , (スリーエーネットワーク), ISBN:978-4-88319-614-2
References, etc. みんなの日本語 中級Ⅱ 標準問題集, , (スリーエーネットワーク), ISBN:978-4-88319-737-8
PAGE TOP