Advanced Japanese (Conversation)

Numbering Code U-LAS29 20017 SJ48 Year/Term 2021 ・ Second semester
Number of Credits 2 Course Type Seminar (Foreign language)
Target Year All students Target Student International students
Language Japanese Day/Period Tue.5
Instructor name YUKAWA SHIKIKO (Institute for Liberal Arts and Sciences Associate Professor)
Outline and Purpose of the Course 本授業では、ニュース番組や特集などで取り上げられる時事問題を題材に、ディスカッションとグループワークを通して、より高度な内容について正確に且つ効率よく説明できるようになることを目的とする。また場面に応じて適切な表現を用い、不自由無く意見交換ができ、且つ建設的な批評や一歩踏み込んだ議論ができるようになることを目指す。
受講生には大学生活におけるさまざまな会話の場面において、今学期導入される日本語能力試験N1レベルの文法・語彙に留まらず、これまでに学んだ文法や表現を最大限活用し使いこなせるようになることを心がけてほしい。

The purpose of this course is for students to acquire the ability to explain accurately and efficiently the content of more advanced topics, such as those featured in news programs on contemporary social issues. Students will develop these skills through a variety of discussion and group work activities. In addition, students will learn how to use language and expressions appropriate for a given situation/topic in order to communicate their thoughts and opinions and at the same time engage in more productive discussions and constructive criticism.
In addition to mastering the N1 level grammar and vocabulary introduced this semester, students are encouraged to utilize the grammar and expressions they have previously learned as much as possible in their daily conversations at the university and in other academic/research settings.
Course Goals 本授業の到達目標は以下の通りである。
・ニュースや論説の趣旨を的確に相手に説明し、自分の意見を分かりやすくまとめて効率よく他者に伝えることができる。表現への配慮をするなど、相手に不快感を与えない会話を行うための工夫ができる。
・文法的な誤りが少なく、場面に応じた言い回しやことばの使い分けができる。違和感を与えることなく自然なやり取りができる。
・専門の学習・研究に役立つ日本語応用力を向上させる。
・日本語能力試験(JLPT)N1/ CEFR C1~C2 レベルに相当するレベルを達成する。JLPT N1レベルの文法をさまざまな場面で使える。
Course goals are as follows:
・To be able to explain the content and main idea of news programs and special features on contemporary issues, and to be able to convey one's opinion and thoughts about such content accurately and efficiently. To learn techniques and strategies for conversing without making the other person uncomfortable in group discussion settings.
・To be able to communicate with few grammatical errors, and to be able to distinguish and use expressions accordingly for different situations. To be able to carry out natural conversation.
・To be able to apply Japanese skills acquired to one's studies in one's major or field of research.
・To attain a level of proficiency equivalent to the JLPT N1 or CEFR C1~C2 levels. To be able to use grammar at the N1 level of the JLPT in a variety of conversational settings.
Schedule and Contents 授業計画は以下の通りである。ただし、受講者数や授業の進みぐあいに応じて変更することがある。

第1週 オリエンテーション、会話のプレテスト※、次週のディスカッションに関する課題
第2週 ディスカッション(テーマ1「ジェネレーションギャップ」)、課題(N1レベルの会話練習〔練習問題1〕)
第3週 N1レベルの会話練習〔練習問題1〕のペアワーク・答え合わせ、次週のディスカッションに関する課題
第4週 ディスカッション(テーマ2「衣食足りて礼節を知る」)、課題(N1レベルの会話練習〔練習問題2〕)
第5週 N1レベルの会話練習〔練習問題2〕のペアワーク・答え合わせ、次週のディスカッションに関する課題
第6週 ディスカッション(テーマ3「日本が他国を見習うべきところ、他国が日本を見習うべきところ」)、課題(N1レベルの会話練習〔練習問題3〕)
第7週 N1レベルの会話練習〔練習問題3〕のペアワーク・答え合わせ
第8週 グループ発表のテーマ選定、課題(N1レベルの会話練習〔練習問題4〕)
第9週 N1レベルの会話練習〔練習問題4〕のペアワーク・答え合わせ
第10週 グループ発表の台本作り、課題(N1レベルの会話練習〔練習問題5〕)
第11週 N1レベルの会話練習〔練習問題5〕のペアワーク・答え合わせ、グループ発表の台本を提出
第12週 1回目のグループ発表、クラスメートによる発表評価・コメント、課題(「発表評価シート」、「自己評価シート」、N1レベルの会話練習〔練習問題6〕)
第13週 N1レベルの会話練習〔練習問題6〕のペアワーク・答え合わせ
第14週 2回目のグループ発表、クラスメートによる発表評価・コメント、課題(「発表評価シート」、「自己評価シート」)
《期末試験》
フィードバックの回(日時は後日通知する)
※初回の会話プレテストの結果は成績評価の対象としない。

The course schedule is as follows. The schedule is subject to revision depending on the number of students enrolled and the progress of the class.

Week 1 Orientation / Pre-test※ / Assignment for the following week’s discussion
Week 2 Group discussions: Topic 1 “Generation gap”/ Assignment (N1 Conversation Practice〔Exercise 1〕)
Week 3 Pair practice and confirm answers for N1 Conversation Practice〔Exercise 1〕/ Assignment for the following week’s discussion
Week 4 Group discussions: Topic 2 “Ishoku tarite reisetsu o shiru”/ Assignment (N1 Conversation Practice〔Exercise 2〕)
Week 5 Pair practice and confirm answers for N1 Conversation Practice〔Exercise 2〕/ Assignment for the following week’s discussion
Week 6 Group discussions: Topic 3 “What Japan can learn from other countries, and what other countries can learn from Japan”/ Assignment (N1 Conversation Practice〔Exercise 3〕)
Week 7 Pair practice and confirm answers for N1 Conversation Practice〔Exercise 3〕
Week 8 Group work: Selecting a topic for the group presentation/ Assignment (N1 Conversation Practice〔Exercise 4〕)
Week 9 Pair practice and confirm answers for N1 Conversation Practice〔Exercise 4〕
Week 10 Group work: Preparing the script for the group presentation/ Assignment (N1 Conversation Practice〔Exercise 5〕)
Week 11 Pair practice and confirm answers for N1 Conversation Practice〔Exercise 5〕/ Submission of group presentation script
Week 12 Group presentations (1st round), peer evaluation & comments/ Assignments (“Peer evaluation sheet,” “Self-evaluation sheet,” N1 Conversation Practice〔Exercise 6〕)
Week 13 Pair practice and confirm answers for N1 Conversation Practice〔Exercise 6〕
Week 14 Group presentations (2nd round), peer evaluation & comments/ Assignments (“Peer evaluation sheet,” “Self-evaluation sheet”)
《Final exam》
Feedback class (date and time to be announced)
※The pre-test given on the first day of class will have no bearing on the student’s final grade in this course.
Evaluation Methods and Policy ・最終成績の判定は以下によって行う。
(1) 課題(50%)
(2) 期末試験(50%)
・成績評価基準の更なる詳細については、授業中に指示する。
・5回以上の欠席者は評価の対象としない。
・課題を3回続けて提出しなかった学生は、期末試験の受験資格を失う。

・The student's final grade will be based on the following.
(1) Assignments (50%)
(2) Final exam (50%)
・Details of the grading method and evaluation criteria will be provided in class.
・Students who are absent from 5 or more class sessions will not be evaluated.
・Students who fail to submit their assignments three times in a row will not be eligible to take the final exam.
Course Requirements 「全学共通科目履修の手引き」を参照。
Refer to the Handbook of Liberal Arts and Sciences Courses.
Study outside of Class (preparation and review) 毎回の授業で学んだ内容を復習しておくこと。
Students are required to practice and review the material they have studied in class each week.
Textbooks Textbooks/References 授業中に資料を配布する。
Handouts will be distributed in class.
PAGE TOP